استاندارد سازی ایمنی پارکینگ
06
دی

استاندارد سازی ایمنی‌ پارکینگ

از آنجا که پارکینگ، مکانی برای نگهداری یا توقفگاه وسایل نقلیه از جمله خودروها به حساب می آید بنابراین استاندارد سازی ایمنی پارکینگ اهمیت زیادی دارد. فرقی نمی کند که پارکینگ در فضای آزاد و یا فضای بسته باشد، در هر صورت باید استاندارد سازی ایمنی در آن به بهترین شکل انجام شود. با توجه به توسعه زندگی شهر نشینی و روی آوردن مردم به آپارتمان نشینی، در واقع وجود پارکینگ در ساختمان ها به عنوان بخش جدایی ناپذیر در ساختمان محسوب می شود. بنابراین می توان پارکینگ خودرو را به عنوان قلب ساختمان محسوب کرد به این دلیل که افراد یک ساختمان در طول روز با این مکان سرو کار دارند و دائما در حال ورود و خروج از ساختمان هستند.
با توجه به این امر حوادث پارکینگ با توجه به طراحی پارکینگ ممکن است رخ دهد. در زمان پارک کردن خودرو در پارکینگ ممکن است خودرو ها به هم بخورند و به دلیل نقاط کور در پارکینگ احتمال برخورد خودروها به دیوار و ستون ها وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از چنین حوادث ناخوشایندی در پارکینگ ساختمان، مدیران و مسئولان ساختمان برنامه ریزی هایی را به کار می برند و از محصولاتی استفاده می کنند تا ایمنی افراد و خودروها با استاندارد سازی کردن پارکینگ تامین شود.

اهمیت استاندارد سازی

پارکینگ ها یکی از مکان های مهم جهت عبور و مرور ساختمان ها و همچنین مکان های عمومی است. در واقع پارکینگ ها مکان نگهداری خودرو است که در بدو ورود به ساختمان اولین مکان و همچنین در زمان خروج از ساختمان نیز آخرین مکان می باشد. اکثر ساکنان ساختمان در طول روز چندین بار برای برداشتن و پارک کردن خودرو خود در این مکان حضور می یابند. بنابراین حفظ امنیت ساختمان یک مساله جدی خواهد بود که توجه کردن به آن بسیار حائز اهمیت است. با توجه به این امر، امروزه مسئولان ساختمان و مدیران برای حفظ جان ساکنان و همچنین امنیت خوروها در پارکینگ برنامه ویژه ای دارند که در اصل منجر به استاندارد سازی ایمنی پارکینگ به حساب می آید.

اهمیت استاندارد سازی پارکینگ
اهمیت استاندارد سازی پارکینگ

محصولاتی برای استاندارد  سازی

استاندارد سازی محصولات و خدمات موجب می شود تا تولید کنندگان از کیفیت تولیدشان اطمینان یابند و از طرفی با توجه به کیفیت محصولاتش، مصرف کنندگان نیز جذب محصولات آنها شوند. البته استاندارد سازی محصولات مطابق همان الگوهای اساسی در بازار است. از طرفی استاندارد سازی محصولات در فرایند تولید بسیار حائز اهمیت است به این دلیل که با سلامت مصرف کننده در ارتباط است. محصولات استاندارد شده برای مصرف کنندگان مزیت های زیادی دارد.
یکی از مهمترین مزیت های محصولات استاندارد شده این است که کیفیت بالایی دارند و مصرف کنندگان بیشتری را به سمت خود جذب می کنند. از طرفی افزایش ایمنی مصرف کنندگان را به همراه خواهد داشت و از قطعات با کیفیتی ساخته شده است که در نتیجه طول عمر و ماندگاری بالاتری دارد.

محصولاتی برای استاندارد سازی
محصولات استاندارد سازی

موارد مهم هنگام استاندارد  سازی

استاندارد سازی ایمنی پارکینگ با هدف حفظ ایمنی افراد و خودروها در پارکینگ اجرا می شود. همچنین با استفاده از تجهیزات پارکینگ ایمنی و نظم را بالاتر ببرید. که در ادامه مهترین موارد استاندارد سازی ایمنی پارکینگ را بیان خواهیم کرد.

  • مشخص نمودن مسیر عبور و مرور
    یکی از مهمترین موارد در استاندارد سازی ایمنی پارکینگ در واقع مشخص نمودن عبور و مرور خودرو و عابران پیاده است. در پارکینگ ها این استاندارد سازی مسیر مشخصی را برای عبور و مرور افراد مشخص می کند. بنابراین یکی از استاندارد سازی ایمنی پارکینگ در واقع بکار بردن محافظ ستون شبرنگ است که با قرار دادن آن در پارکینگ، مسیر رفت و آمد در پارکینگ مشخص می شود و رانندگان و عابران پیاده می توانند در طول این مسیر رفت و آمد کنند. البته خط کشی پارکینگ نیز به عنوان نقش مکمل در کنار این استاندارد به کار می رود.
  • جلوگیری از لیز خوردن و یا لغزش خودروها در پارکینگ
    از دیگر استاندارد سازی ایمنی پارکینگ، اجرای استانداردی است که از لیز خوردن و یا لغزش خودرو در زمان عبور و مرور در پارکینگ جلوگیری می شود. با توجه به اینکه این روزها ساختمان ها در چندین طبقه ساخته می شود و از طرفی تعداد ساکنین آپارتمان نیز به مراتب زیاد است به همین دلیل پارکینگ برای نگهداری از خودروهای ساکنین ساختمان دارای طبقات مختلفی است. بنابراین برای عبور و مرور و جلوگیری از لغزش و لیز خوردن خودرو از رمپ خودرو در پارکینگ استفاده می شود. این محصول نقش مهمی در ایمنی افراد و خودروها در عبور و مرور طبقات مختلف پارکینگ دارد.
  • تعیین جانمایی مناسب و بهینه مکان های پارک خودرو
    پس از عبور و مرور خودروها در پارکینگ، خودروها باید در جای مشخص پارک شوند. بدین ترتیب جانمایی پارک خودرو یکی از استاندارد سازی ایمنی پارکینگ است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. از این رو از محصولاتی همچون استاپر خودرو در پارکینگ به عنوان جانمایی برای پارک خودرو استفاده می شود و به رانندگان کمک می کند تا خودرو خود را در پارکینگ در جای مناسب پارک کنند.
  • مرتفع کردن نکات کور برای رانندگان
    مرتفع کردن نکات کور برای رانندگان نیز یکی دیگر از موارد مهم استاندارد سازی ایمنی پارکینگ است که طی آن از آینه های ترافیکی استفاده می شود. به دلیل ستون ها و دیوارهای موجود در پارکینگ ها، نقاط کوری در مسیرهای عبور و مرور افراد وجود دارد که طی آن استفاده از آینه های ترافیکی برای مرتفع کردن نقاط کور برای رانندگان ضرورت پیدا می کند. با توجه به این امر از آینه های محدب یا ترافیکی برای مرتفع کردن نقاط کور در پارکینگ استفاده می شود که در نتیجه ایمنی افراد و خودروها نیز با به اجرا در آمدن این استاندارد حفظ خواهد شد.
  • مشخص نمودن نقاط پر حادثه
    در بعضی از مناطق پارکینگ به دلیل نوع طراحی آن، نقاط پر حادثه وجود دارد که ایمنی افراد و خودروها را به خطر می اندازد. بنابراین مدیران ساختمان باید این مناطق را به خوبی شناسایی کنند و طی آن از استوانه های ترافیکی برای استاندارد سازی پارکینگ استفاده کنند. با توجه به این امر می توان استوانه ترافیکی را به عنوان استاندارد سازی ایمنی پارکینگ به حساب آورد. استفاده از این محصول در استاندارد سازی ایمنی پارکینگ نقش بسزایی دارد و رانندگان را از وجود نقاط پر حادثه با خبر خواهد کرد و رانندگان نیز با توجه به این نقاط پر حادثه در پارکینگ بیشتر دقت می کنند.
موارد مهم هنگام استاندارد سازی
موارد مهم هنگام استاندارد سازی

جمع بندی

با توجه به اهمیت استاندارد سازی ایمنی پارکینگ در حفظ ایمنی افراد و خودروها، باید به همه موارد مذکور در متن توجه داشته باشید. پارکینگ، مکانی برای نگهداری یا توقفگاه وسایل نقلیه از جمله خودروها به حساب می آید بنابراین استاندارسازی ایمنی پارکینگ اهمیت زیادی دارد. فرق نمی کند که پارکینگ در فضای آزاد و یا فضای بسته باشد، در هر صورت باید استانداردسازی ایمنی در آن به بهترین شکل انجام شود. ساکنین ساختمان در طول روز مدام در حال عبور و مرور از پارکینگ هستند و برخی وارد پارکینگ و برخی دیگر نیز خارج می شوند که این امر می طلبد که برای حفظ ایمنی افراد و خودروها تمهیدات لازم را در محیط پارکینگ به کار برند. بنابراین مسئولان و مدیران ساختمان می توانند با شرکت های تولیدی و اجرای استاندارد سازی ایمنی پارکینگ در ارتباط باشند و از بهترین محصولات استاندار سازی برای بالا بردن ایمنی افراد و ساکنان استفاده کنند.

سوالات متداول استاندارد  سازی ایمنی‌ پارکینگ

  1. چرا استاندرارد سازی محصولات و خدمات اهمیت دارد؟
    استانداردسازی محصولات و خدمات در واقع موجب حفظ یکنواختی محصولات و خدمات در بازارهای داخلی و حتی صادر کردن آن به کشورهای دیگر می شود که از این رو باید استانداردسازی محصولات و خدمات را جدی گرفت.
  2. استاندارد کردن محصولات چیست؟
    استاندارد کردن کالاها در واقع استاندارد کردن آن ها از نظر رنگ، شکل، اندازه، خواص شیمیایی و همچنین خواص فیزیکی است. با توجه به این امر وارد کردن کالاها، تمرکز، توزیع و فروش محصولات بدون در نظر گرفتن استاندارد و کیفیت پایین، ممنوع می باشد.
  3. چه زمانی فرآیند تولید کارآمدتر است؟
    فرایند تولید محصولات زمانی کارآمدتر است که هدف نهایی از حفظ یکنواختی محصولات مشخص شده باشد. بنابراین مطابق با استانداردهای تولید نیز فرایند تولید سریع تر و راحت تر خواهد شد.