کفپوش اپوکسی
10
شهریور

کفپوش اپوکسی

با کمی دقت به کف پارکینگ های طبقاتی که از بتن پوشیده شده در می یابید که این کفپوش ها در برابر سایش ناشی از لاستیک چرخ اتومبیل مقاوم نیستند. همه جا از لکه های کوچک و بزرگ روغن  پوشیده شده که از خودرو‌ها بر روی سطح بتن یا موزاییک ریخته و رد لاستیک بر روی کف مسیر قابل مشاهده است. اما امروزه یکی از خلاقانه ترین روش ها برای پوشش کف پارکینگ ساختمان‌ های لوکس مسکونی یا تجاری استفاده از کفپوش اپوکسی مناسب پارکینگ است.

این نوع از کفپوش پارکینگ درکنار زیبایی ویژه وخیره کننده در برابر مواد شیمیایی، مواد شوینده، آتش سوزی، قارچ و باکتری لغزندگی و رد لاستیک و ترمز خودروها مقاوم می باشد. در ادامه مطلب با کارشناسان شرکت آرتمیس پارکینگ همراه باشید که برای آشنایی بیشتر شما با این محصول نوین، تجربه و دانش خود را در اختیار شما مشتریان وخریداران کفپوش اپوکسی پارکینگی قرار داده اند.

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان

اپوکسی یک پلیمر است که در برابر گرما سخت می‌شود . برای اجرای آن جزء فعال ساز رزین را با قسمت سخت کننده یا هاردنر به خوبی مخلوط کرده و مایع به دست آمده با ضخامت مورد نظر روی سطح قرار می گیرد و پس از طی زمان مشخصی پیوند شیمیایی تکمیل شده و خشک می شود و یک سطح پلیمری سخت و مقاوم را ایجاد می‌ کند.

در ساختار این محصول از هیچ‌ گونه حلال و رقیق کننده واکنش گرا استفاده نمی شود و همین امر ساختار پلیمری اپوکسی را پس از واکنش به‌ صورت ثابت نگه می دارد تا خصوصیات شیمیایی آن دچار کاهش خواص نشود. این محصول از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده که بسیاری از نیازهای ما از بابت یک کفپوش مناسب پارکینگ را برآورده می ‌کند.

کفپوش اپوکسی چیست؟
کفپوش اپوکسی چیست؟

ویژگی های کفپوش اپوکسی پارکینگی

اجرای اپوکسی کف در پارکینگ‌های بزرگ مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی چندین برابر سیستم‌های کفپو‌ش قدیمی مانند انواع موزاییک و سنگ کاربرد دارد. این کفپوش دارای ویژگی های منحصر به فردی ست که در زیر به معرفی آن می پردازیم.

  1. خاصیت آنتی باکتریالی و استریلیزه
    اپوکسی برای پوشش کف، دیوار و سقف مکان‌های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی بسیار مناسب و همین‌طور مقرون به صرفه است.
  2. افزایش مقاومت کف
    این کفپوش دارای مقاومت فشاری و سایشی بسیار بالا، نسبت به سایش لاستیک و ترمز خودروها، ترافیک عابر پیاده، سایش، ضربه، لکه های روغنی، اثر لاستیک ها، بنزین و مایعات ترمز و بسیاری از فشارهای شیمیایی و مکانیکی دیگر می باشد که می توانند به سطح بتن برهنه آسیب وارد نمایند.
  3. خاصیت ضد خوردگی
    اپوکسی خاصیت ضد خورندگی با مواد شیمیایی مانند اسیدها، بازها را دارد که برای اجرای کفپوش کارخانه‌ها، امری حیاتی ست.
  4. سبک و کم حجم بودن
    اپوکسی پارکینگی سبک و کم حجم بوده، و با ضخامت بسیار کم، با تحمیل بار مرده کمتر به سازه (حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم به ازای هر متر مربع) به صورت یکپارچه اجرا می‌گردد. این کفپوش باعث افزایش مقاومت مکانیکی ۱۱۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع بتن در برابر فرسایش می شود.
  5. قدرت چسبندگی بالا
    چنان چه سیستم اپوکسی به صورت کاملا صحیح و حرفه ای بر روی سطح بتن نصب شده باشد، با قدرت چسبندگی بالایی که دارد به طور پیوسته به زیرلایه متصل می شود و برای چندین دهه در شرایط آب و هوایی متنوع، از جمله گرمای شدید و رطوبت زیاد و باران های سنگین ماندگار می شود.
  6. تنوع زیاد در طرح و رنگ
    زیبایی، یکپارچگی و تنوع رنگی بالا وهمچنین امکان خط‌ کشی با استفاده از رنگهای مختلف، قابلیت شماره گذاری جذابیت سطح پارکینگ را افزایش می دهد و ماندگاری بالا و صافی سطح بسیار مناسب را برای کف ایجاد می نمایند.
  7. بازتابنده نور
    پوشش اپوکسی امنیت و ایمنی را در پارکینگ‌ها بالا می برد زیرا این کفپوش بازتابنده نوربوده و همین امر باعث صرفه‌جویی مصرف برق در پارکینگ‌هایی می‌شود که از کفپوش اپوکسی استفاده می‌کنند.

گروه صنعتی آرتمیس پارکینگ آمادگی خود را جهت انجام کلیه پروژه های مربوط به اجرای کف پوش اپوکسی، خط کشی جهت محل پارک و مسیرها، قابلیت نشانه گذاری طبقات را اعلام می دارد. تهیه مواد اپوکسی با مقاومت و ماندگاری بالا که جذابیت وزیبایی سطح پارکینگ شما را صد چندان می کند، در تخصص ماست.

انواع کفپوش های پارکینگ

کفپوش های اپوکسی پارکینگی بسته به میزان انعکاس نور و نرمی وزبری به سه دسته تقسیم می شود:

 کفپوش پارکینگ خودیکنواخت شونده

کفپوش پارکینگ خود یکنواخت شونده که مخصوص سطوح کاملا صاف اجرا می شود، به دلیل براقیت و انعکاس زیاد، به نور کمتری جهت روشنایی نیاز دارد و با این ویژگی خاص طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. لازم به ذکراست این کفپوش به دلیل لغزندگی، مناسب سطح شیبدار نمی باشد و ممکن است باعث لیز خوردن خودرو شود که در صورت ترکیب با دیگر کفپوش ها این مشکل بر طرف خواهد شد.

کفپوش پارکینگ پوست پرتقالی

در این کفپوش خاص، لایه نهایی توسط غلطک اجرا می شود که سطح کار را مانند پوست پرتقال دانه دانه می کند . این طرح برجسته باعث اصطکاک بیشتر لاستیک خودرو با سطح شده و لغزندگی را کاهش می دهد. به علاوه در این روش آینه ای بودن سطح و انعکاس نور به حداقل می رسد.

کفپوش پارکینگ سیلیس پاش

این روش در لایه میانی کفپوش با پاشیدن سیلیس اجرا می شود که پس از خشک شدن، سیلیس های اضافه از روی سطح جمع آوری شده و لایه نهایی کفپوش به صورت غلطکی و یا ماله ای بر روی سطح اجرا می گردد. نتیجه سطحی زیر است که شستشو و نظافت آن نسبت به سطوح معمولی دشوارتر است. در اجرای این کفپوش با این روش حداکثر اصطلاک را با لاستیک های خودرو خواهیم داشت. خطر لغزندگی روی رمپ ها نیز به شدت کاهش می یابد.

کفپوش اپوکسی
کفپوش پارکینگ سیلیس پاش

عوامل موثر در قیمت اپوکسی کف

اپوکسی در محل هایی مانند انبارها، کف خانه ها و منازل، کف آسانسور، راهروهای فرار در مجتمع ها، آرایشگاه ها و سالن های آرایشی و ورزشی که خش و خراش در آن‌ها بسیار اتفاق می افتد، کاربرد زیادی دارد. عوامل مختلفی در قیمت اجرا برای هرمتر مربع از این پروژه ها دخیل است که از ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • جنس و کیفیت فعلی سطح و نوع زیرسازی اجرایی

کف پوش ها پیش از اجرا نیاز به کف پوشی دارند. نوع این زیرسازی به جنس و کیفیت سطح زیرین بستگی دارد. عواملی مانند تخلخل و حفره های موجود، آسیب فیزیکی، آسیب شیمیایی، آلودگی و وجود رطوبت بر روی سطح بتن در کاهش یا افزایش میزان مواد استفاده شده تاثیر به سزایی دارد.

  • ضخامت پوشش اجرایی

ضخامت اپوکسی بسته به میزان تردد، شرایط محل اجرا، ترافیک انسانی، تجهیزات، استحکام سازه و زیرسازی و کاربری ساختمان و میزان بار اعمالی بر کفپوش متفاوت است که نقش مهمی در قیمت تمام شده پروژه دارد.

  • متراژ اجرا

هر قدر متراژ اجرا بالاتر باشد هزینه مسائلی همچون انتقال تجهیزات، ایاب و ذهاب اجرا کاران و مهندسین ناظر، زمان مورد نیاز برای خشک شدن لایه‌های مختلف که ثابت هستند به عدد بزرگتری تقسیم شده و در نتیجه قیمت اجرا را برای هر متر مربع کاهش می‌ یابد.

  • شرایط محل اجرای کفپوش

این نوع از کفپوش‌ها برای اجرا به یک سطح کاملاً تمیز و عاری از هر گونه آلودگی نیاز دارند و به سطوح مرطوب و آلوده نخواهند چسبید. عواملی مثل محل انجام پروژه، نوع تهویه، میزان رطوبت و دما که بر زمان خشک شدن تاثیر می‌گذارند نیز در هزینه اجرای کفپوش ایپوکسی موثر است.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی

شرکت فنی و مهندسی آرتمیس پارکینگ با سالها تجربه وارائه خدمات بی شمار آمادگی دارد که تجربیاتش را در حوزه اجرای بی نقص کفپوش اپوکسی و سایر خدمات پارکینگی در اختیار شما مشتریان و همراهان وفادار قرار بدهد. پس با کارشناسان ما در تماس باشید.

  1. آماده سازی سطح پیش از اجرای اپوکسی

هرچه آماده سازی سطحی بهتر و با دقت بیشتری انجام شود، چسبندگی کفپوش اپوکسی به سطح نیز بهتر می‌شود و کیفیت کار بالاتر می رود. روی سطح را جارو کنید تا از هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک شود. در صورت مشاهده هرگونه ترک و یا آسیب دیگر به بتن، نیاز به تعمیر این موارد دارید.

  • بررسی رطوبت سطح توسط دستگاه رطوبت سنج
    اگر کفپوش اپوکسی پارکینگی بر روی سطح مرطوب اجرا شود، پس از مدتی فشار بخار محبوس زیر سطح اپوکسی منجر به کندگی و ورم کردن کفپوش می گردد. چون کفپوش اپوکسی در برابر نفوذ آب به شدت مقاوم است جلوی خروج رطوبت احتمالی از زیر سطح را می گیرد. همچنین ممکن است سطح بتن خشک و عمق آن دارای رطوبت باشد.

لذا برای بررسی رطوبت ، یک کیسه پلاستیکی به مدت ۲۴ ساعت بر روی سطح گذاشته می‌شود. پس از این مدت در صورتی که رطوبت زیر کیسه پلاستیکی وجود داشته باشد، باید زمان بیشتری برای خشک شدن عمقی بتن در نظر گرفته شود.

  • تمیز کردن هر گونه روغن از روی سطح بتن
    قبل از استفاده از اپوکسی  بستر بتنی باید از هرگونه گریس، روغن یا حلال که توانایی کاهش پیوند رزین اپوکسی با بستر را دارند پاک شود. سطوحی که به نظر روغنی و آلوده هستند؛ به کمک یک فرچه یا برس و پودرهای شستشو به دقت تمیز گردد و برای تست کردن آن مقداری آب روی قسمت های مشکوک ریخته شود. اگر حالت قطره قطره روی سطح ایجاد شد؛ یعنی نیاز است که مجددا شستشو انجام شود.
  • ساب زنی سطح
    برای داشتن بهترین سطح بتنی جهت اجرای اپوکسی کف ساب زدن سطح مورد نیاز است. برای زدودن قسمت های ناخواسته بتن و ایجاد خط و خش ریز روی سطح آن با ابزارهای مکانیکی خاص، کف ساب زده و آماده می شود. خط و خش ریز ایجاد شده باعث افزایش سطح تماس و در نتیجه چسبندگی مناسب تر می شود و حداکثر باندینگ مکانیکی را با پوشش برقرار می‌کند.
کفپوش اپوکسی قیمت
مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی
  1. اجرای پرایمر

آماده ‌سازی کف اپوکسی می تواند بسیار وقت‌گیر باشد، اما داشتن یک بستر بتنی تمیز قبل از اجرای اپوکسی بسیار مهم است. بعد از اتمام آماده سازی های لازم، لایه پرایمر یا همان آستر اپوکسی پلی آمید، مهمترین نقش را در چسبندگی بین لایه ای دارد. از آنجا که این محصول رقیق‌تر است، نفوذ بهتری در بتن دارد.

  1. مخلوط کردن رزین و هاردنر

دو جزء رزین و هاردنر را با استفاده از یک همزن متصل به دریل پرسرعت برقی، حداقل برای دو دقیقه و تا زمانی که مخلوط همگن شود کاملا هم بزنید. بسته به محصول تقریباً ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برای استفاده از مخلوط رزین و هاردنر و اجرای اپوکسی زمان دارید. بلافاصله مخلوط حاصل را به یک سینی غلتکی بزرگ، آماده برای نورد انتقال دهید.

برخی روکش را مستقیماً روی صفحه می ریزند و سپس به کمک غلتک و یا شانه مخصوص سطح را یک دست و تراز می کنند. پوشش اپوکسی در هر لایه یک ضخامت بهینه دارد و اجرای ضخیم این پوشش سبب پخت نامطلوب محصول و درنتیجه ترک و شکستگی کفپوش می‌شود.

  1. غلتک زنی

غلتک زنی برای اطمینان از یکدست بودن روکش و نیز خروج هوا از زیر پوشش لازم است و از ایجاد حباب جلوگیری می کند. غلتک را بخش بخش و در یک مرحله به صورت جلویی به عقب (عمودی) و سپس در مرحله بعد چپ به راست (افقی) انجام دهید و دقت کنید غلتک مجددا به مخلوط رزین/هاردنر آغشته نشود.

  1. اجرای لایه دوم

۱۲ساعت بعد از خشک شدن لایه اول و اجرای پرایمر لایه دوم را اجرا کنید. با تامین تهویه سریع و مناسب محیط به خشک شدن اپوکسی کمک کنید. انجام اپوکسی کف در محیط های سرد ومرطوب و بدون تهویه معمولا به تعویق می افتد. اگرچه ممکن است سطح به ظاهر خشک به نظر برسد، اما چند روز طول می‌کشد تا به درستی پخته و سخت شود. این زمان نباید از ۴۸ ساعت بیشتر شود. ضمنا به دمای کاربردی روی ظرف اپوکسی هم دقت داشته باشید.

  1. تمیز کردن ابزار پس از اجرای اپوکسی

توصیه می ‌شود ابزارها با تینر تمیز شوند، اما سر و برس‌های غلتکی باید دور ریخته شوند. پس از اجرای کامل، لازم است که با توجه به ضخامت و شرایط محیطی بین ۳ روز تا یک هفته روی سطح تردد انجام نپذیرد.

شرکت فنی و مهندسی آرتمیس پارکینگ با بهترین مواد اولیه و اجراکاران آموزش دیده و متخصص، برای آماده سازی و اجرای انواع کفپوش اپوکسی پارکینگی در کنار شماست.

کفپوش اپوکسی  

کفپوش اپوکسی (Epoxy) کف پوشی لوکس ، زیبا ، بادوام و مقرون به صرفه بوده که مناسب برای انواع پارکینگ ها با کاربری های متفاوت است که با ضخامت های مختلف و کابردها گوناگون اجرا می شود.

برای تمامی سطوح قابل اجرا می باشد. که حداقل ضخامت آن ۲ میلیمتر بوده و از دو جز رزین و سخت کننده تشکیل شده که با هم مخلوط شده و یک سطح کاملا صاف ، یکپارچه ، ضد آب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی را ایجاد مینماید.

کفپوش اپوکسی چیست
کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی قابل اجرا روی تمام سطوح، به صرفه ، زیبا و بادوام

در نهایت با رنگ اپوکسی در اجرای لایه پایانی سطحی کاملا پرداخت و زیبا با تنوع رنگی بسیار بالا را ساخته و آماده بهره برداری می کند. کفپوش اپوکسی به دلیل سختی آن بهترین گزینه برای اجرا در پارکینگ های صنعتی و پارکینگ های مسکونی ، که عبور وسایل نقلیه سنگین در آن زیاد بوده می باشد. تنوع بالا در رنگ یکی دیگر از مزیت های کفپوش اپوکسی بوده که دست کارفرمایان را باز گذاشته تا با توجه به کاربری محل و سلیقه خود رنگ پارکینگ خود را انتخاب نموده و هیچ گونه محدودیتی نداشته باشند.

از مهمترین مزایای کفپوش های اپوکسی به آببند بودن این گونه متریال می توان اشاره کرد که با اجرای این گونه از کفپوش ها نیاز به آب بندی ( انواع قیر و گونی ، ایزوگام و بتن آب بند و …) را رفع کرده و آلودگی ها و خطاهای ناشی از اجرای غلط سیستم ایزولاسیون را نیز برطرف می کند.

کفپوش های اپوکسی نه تنها در پارکینگ ها بلکه در سالن های سرپوشیده ، سالن های ورزشی ، بیمارستان ها ، انبارها ، باشگاه و تالارها ، درمانگاه ها و بسیاری از اماکن شخصی نیز قابلیت اجرا عمومی و دارد.

انواع کاربرد کفپوش های اپوکسی:

  • کفپوش پارکینگ  (Parking epoxy)
  • کفپوش ورزشی  (Gym epoxy)
  • کفپوش بهداشتی و درمانی  (Hospital epoxy)
  • کفپوش سه بعدی (۳D epoxy)
  • کفپوش صنعتی  (Industrial epoxy)
  • کفپوش پلیمری  (Polymer epoxy)
  • کفپوش پلی یورتان (Polyurethane epoxy)

اپوکسی سیلیس پاش

از دیگر کاربردها و مزایای کفپوش اپوکسی ، اجرای آن در رمپ ها به روش سیلیس پاش می باشد که در این روش از اجرا سطح روی رمپ ها در ابعاد میلیمتری نا صاف شده تا باعث اصطکاک بیشتر بین تایر خودرو و کف شود و از سر خوردن اتومبیل حتی در روزهای برفی و بارانی نیز جلو گیری شود.

کفپوش اپوکسی سیلیس پاش
اپوکسی سیلیس پاش

سخن پایانی

این محصول به دلیل دارا بودن تنوع رنگ وقابلیت طراحی وخط کشی دامنه وسیعی از سلیقه ها را پوشش می دهد. برای استعلام قیمت و نحوه اجرای کفپوش اپوکسی با شماره های ما در ابتدا و انتهای مقاله تماس بگیرید. اپوکسی کف در رنگ های مختلف قابل ارائه است و امکان خط کشی و طراحی بر روی آن وجود دارد. مطمئنا کارشناسان ما در شرکت آرتمیس پارکینگ بهترین مشاوره را در جهت هرچه بهتر پیاده سازی پروژه شما خواهند کرد.

 

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)