گل میخ
09
آذر

گل میخ ترافیکی

حتما برایتان پیش آمده که در جاده های تاریک که روشنایی خوبی ندارند رانندگی کنید. احتمال تصادفات در این جادها به علت دید کم رانندگان بسیار بالا میرود. زیرا نبود روشنایی باعث دیده نشدن خط کشی ها میشود. پس راه چاره چیست؟ چه نوع تجهیز ترافیکی به کار می آید؟ استفاده از نوعی تجهیز ترافیکی که باعث ایجاد روشنایی شود، همچنین به راننده هشدار دهد و آن را آگاه سازد نیاز است. گل میخ ترافیکی یکی از انواع تجهیزات ترافیکی است که به کمک ما می آید. در این مقاله به گل میخ ترافیکی، کاربرد آن و انواعش میپردازیم. پس با ما همراه باشید.

گل میخ ترافیکی چیست؟

همان طور که گفتیم در صورت نبود روشنایی در جادها و نبود دید کافی برای رانندگان احتمال بروز خطر را بیشتر میکند. گل میخ ترافیکی وسیله ای کوچک و برجسته و بسیار کاربردی است. این وسیله با وجود ارتفاعی که دارد باعث ایجاد لغزش شده و راننده را آگاه میکند. همچنین چراغ ها به کار رفته در گل میخ‌های ترافیکی مسیر را برای رانندگان مشخص میکند و مانع انحراف آنها از مسیرشان میشود. گل میخ ترافیکی وسیله ای کاربردی است که در ادامه بیشتر به کاربرد های آن میپردازیم.

گل میخ ترافیکی
گل میخ ترافیکی چیست؟

انواع گل میخ ترافیکی و کاربردشان

گل میخ‌های ترافیکی انواع مختلفی دارد که کاربرد های آن ها نیز متفاوت است.

گل میخ چشم گربه ای

این نوع گل میخ که به چشم گربه ای معروف است، به علت شباهتی که به چشمان گربه ها دارد درخشش بالایی نیز دارد. گل میخ چشم گربه ای از دو جفت بازتابنده استفاده میکند. که تابش نور بالایی را به همراه دارد. این دو جفت بازتابنده داخل یک محافظ پلاستیکی قرار دارد. تمامی الحاقات نیز برای محافظت بیشتر و مقاومت بیشتر آن در طول عمر داخل محفظه چدنی قرار میگیرد. گل میخ چشم گربه ای بازتاب خوبی را برای رانندگان به همراه دارد تا از بروز حوادث جلوگیری کند.

گل میخ چشم ببری

یکی دیگر از انوع گل میخ ترافیکی، گل میخ چشم ببری نام دارد. این نوع گل میخ توسط یک لنز محدب ساخته شده است. و از قدرت بازتاب نوری بالایی برخوردار است. لنز محدب نیز مانند گل میخ گربه ای داخل محفظه ای چدنی قرار گرفته تا در طول مدت مقاومت داشته و زود آسیب نبیند. گل میخ ببری عموما در جاده های برون شهری و کم نور و در طول بزرگراه ها به کار برده میشود. این نوع گل میخ میتوانید کم ترین نور را بازتاب کند و روشنایی زیادی را ایجاد کند.

گل میخ سولار

یکی از جدیدترین نوع های گل میخ ترافیکی، گل میخ سولار است. که نور تابشی خود را توسط انرژی خورشیدی و LED های تعبیه شده تامیین میکند. نحوه عملکرد این گل میخ ها به این صورت است که در طول روز انرژی تابشی خود را توسط خورشید جذب میکند. و در هنگام تاریکی توسط انرژی ذخیره شده، شروع به تابش میکند. ساختاری که گل میخ سولار دارد مناسب آب و هوا هایی هست که تابش نور خوبی از خورشید دارد.

گل میخ
گل میخ سولار

گل میخ پلاستیکی

گل میخ پلاستیکی یا پلی اتلین، از دیگر انواع گل میخ های ترافیکی است. این گل میخ مرز رانندگی را مشخص میکند و انرژی خود را از تابش نور خورشید تامین میکند.

از دیگر گل میخ های ترافیکی میتوانیم به گل میخ ABS و گل میخ چدنی اشاره کرد.

مکان های مورد استفاده برای گل میخ ترافیکی

گل میخ‌های ترافیکی را میتوان در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • یکی از موقعیت های مورد استفاده از گل میخ، به منظور مشخص کردن محدوده جادها در کنار گاردریل ها میباشد.
  • در خط تفکیک کننده دو طرفه که به منظور محدود کردن جادها میباشد.
  • یکی دیگر از موارد استفاده گل میخ ها برای مشخص کردن مسیر ویژه نیروهای امدادی و اتوبوس های تندرو است.
  • کاربرد دیگر را میتوان استفاده در نزدیکی چهارراه برای هشدار دادن به رانندگان نام برد. علی الخصوص در هنگام بارش باران.
  • هشدار دادن به رانندگان هنگام رانندگی در پارکنیگ های رو باز است.تا از سرعت خود بکاهند.

مواردی که نام برده شد از کاربردهای گل میخ‌های ترافیکی بود.

چرا گل میخ ترافیکی ضروری است و در جهان های بزرگ کاربرد دارد؟

همان طور که از کاربرد های مهم گل میخ‌های ترافیکی مشخص است، در بسیاری از کشور های جهان کاربرد دارد و مورد استفاده است. هر کشوری دوست دارد امار تصادفات کمتری داشته باشد. پس گل میخ ترافیکی عاملی کمک کننده به این موضوع است. کاهش تصادفات، ایمنی بیشتر، کاهش ترافیک و عبور و مرور راحت وسایل نقلیه عواملی هستند که باعث استفاده کشور ها از گل میخ ترافیکی میشود.

طول عمر بیشتر نسبت به باقی تجهیزات، هزینه کمتر آن برای نگهداری و تهیه آن کارایی این وسیله را بالاتر میبرد. مقاومت آن ها در برابر انواع آب وهوا ها و ضربات وارد شده هزینه تعمیر و نگهداری گل میخ‌های ترافیکی را کاهش می‌دهد و این وسیله را به صرفه میکند. علاوه بر این موضوعات به علت کم مصرف بودن گل میخ ترافیکی، یعنی استفاه آن از انرژی خورشیدی باعث میشود تا هزینه بسیار پایین ترین برای مصرف این کالا وجود داشته باشد.

سخن آخر

گل میخ ترافیکی وسیله ای ایده آل و کاربردی است. از سری وسایل تجهیزات ترافیکی میباشد که در کنترل تصادفات و ترافیک تاثیر بسزایی دارد. در جادهای برون شهری و نیز جاده های درون شهری برا کنترل ترافیک، جلوگیری از تصادفات بیشتر کاربرد دارد. استفاده از آن در جادهایی بدون خط کشی یا بدون روشنایی بسیار مهم و حتی امری ضروری است. گل میخ‌های ترافیکی میتواند باعث کاهش خواب آلودگی رانندگان شده و در نتیجه از تصادفات و اتفاقات ناگوار جلوگیری میکند.

این وسیله با تنوعی که دارد مانند گل میخ چشم گربه در اکثر جادها و برای کاربرد های متفاوت قابل استفاده است. و نباید از مزیت های مهم این وسیله چشم پوشی کرد. شما میتوانید گل میخ های ترافیکی را در انواع مختلف از فروشگاهای معتبر با قیمتی مناسب و جنسی باکیفیت تهیه کنید.

سوالات متداول در مورد گل میخ ترافیکی

  1. گل میخ ترافیکی چیست؟
    این وسیله با وجود ارتفاعی که دارد باعث ایجاد لغزش شده و راننده را آگاه میکند. همچنین چراغ ها به کار رفته در گل میخ ترافیکی مسیر را برای رانندگان مشخص میکند و مانع انحراف آنها از مسیرشان میشود.
  2. گل میخ‌های ترافیکی چه انواعی دارد؟
    گل میخ چشم گربه ای، گل میخ چشم ببری، گل میخ LED، گل میخ پلاستیکی
  3. گل میخ‌های ترافیکی در چه مواردی کاربرد دارد؟
    به منظور مشخص کردن محدوده جادها در کنار گاردریل ها میباشد. برای مشخص کردن مسیر ویژه نیروهای امدادی و اتوبوس های تندرو است . نزدیکی چهارراه برای هشدار دادن به رانندگان