ایمن سازی پارکینگ منازل
11
بهمن

ایمن سازی پارکینگ خانه

یکی از چالش های بزرگ برای هر فردی، ایمن سازی پارکینگ خانه است که خودرو بتواند به راحتی در آن رفت و آمد کند. در واقع جای پارک خودرو، یکی از فاکتورهای موثر در مدیریت زمان افراد است و ایمنی آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. معمولا پارکینگ ها قلب عبور و مرور هر ساختمانی به شمار می روند. به همین دلیل پیمانکاران و مدیران پس از عملیات فنی ساختمان سازی، عملیات استانداردسازی و ایمن سازی پارکینگ را انجام می دهند. چنانچه شما نیز قصد ایمن سازی پارکینگ محل سکونت خود و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید، همراه ما باشید.

ایمنی پارکینگ

  • همانطور که در مقدمه بیان کردیم، ایمن سازی پارکینگ خانه بسیار مهم است. چرا که مهمترین مرکز عبور و مرور محسوب می شود. در ادامه چند مورد از موارد مهم استانداردسازی و ایمن سازی پارکینگ خانه را معرفی میکنیم:
    مشخص نمودن مسیر عبور و مرور: یکی از فاکتورهای اصلی در جهت بالا بردن ایمنی پارکینگ، مشخص کردن مسیر عبور و مرور است. برای این کار میتوان از محافظ ستون شبرنگ دار و خط کشی مناسب استفاده کرد که رانندگان و عابران به واسطه آنها، میتوانند مسیر امن خود را بیابند.
  • جلوگیری از لیز خوردن یا لغزش خودروها در پارکینگ: مورد بعدی برای ایمن سازی پارکینگ خانه، جلوگیری از لیز خوردن تایر خودروها است. ترمز رمپ گالوانیزه از جمله محصولاتی است که با مرتفع شدن، نقش موثری در استاندارد و ایمن سازی پارکینگ دارد.
  • مرتفع کردن نقاط کور برای رانندگان: از دیگر مواردی که برای ایمن سازی پارکینگ خانه به کار می رود، مرتفع نمودن نقاط کور برای رانندگان است.
ایمنی پارکینگ خانه
ایمنی پارکینگ

استفاده از تجهیزات پارکینگ

برای مفید بودن ایمن سازی پارکینگ خانه، از تجهیزات پارکینگ استفاده می شود که نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفاء می کنند. نصب این تجهیزات، سبب فراهم کردن هشدارهای لازم از لحاظ ایمنی و امنیت برای رانندگان، خودروها و محیط پارکینگ شده و ایمنی آنها را افزایش می دهد. از جمله تجهیزاتی که در ایمن سازی پارکینگ خانه کاربرد دارند، شامل موارد زیر می شود:

  • سرعتگیر: یکی از تجهیزات مهم برای ایمن سازی پارکینگ خانه، سرعتگیر است. کاربرد این تجهیز، کنترل سرعت خودروها در پارکینگ و جلوگیری از برخورد آنها با یکدیگر است. همچنین در پارکینگ های دارای رمپ از سرعت گیر رمپ استفاده می کنند که سبب جلوگیری از افزایش سرعت خودروها و عدم برخورد کف خودرو با رمپ می شود. لازم به ذکر است که سرعتگیر پارکینگ در ابعاد مختلفی تهیه و تولید می شود که هر یک، برای پارکینگ های مختلفی به کار می روند.
  • استاپر: از دیگر تجهیزات ترافیکی پارکینگ که برای ایمن سازی و جلوگیری از آسیب دیدن خودروها و دیوار مورد استفاده قرار می گیرد، استاپر است. در واقع به بلوک هایی از جنس لاستیک، پلاستیک و بتن، استاپر گفته می شود که بر اساس جنس، کاربردهای مختلفی را به خود اختصاص می دهند. مهمترین وظیفه استاپر در ایمن سازی پارکینگ خانه، جلوگیری از برخورد خودروها با یکدیگر یا دیوار پارکینگ است. همچنین نصب آن در سطح های شیب دار، از لغزش خودروها جلوگیری کرده و آنها را ثابت نگه می دارد.
  • ضربه گیر دیوار: برای جلوگیری از آسیب دیدن بدنه ماشین در زمان پارک و شکستن لبه ستون های پارکینگ، از ضربه گیر دیوار استفاده می شود. این تجهیز در مدل و سایزهای مختلفی تولید شده و از شبرنگ هایی برای دید بهتر رانندگان در نور کم برخوردار است. ضربه گیر دیوار به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری، از ستون ها، بدنه خودرو و دیوارهای پارکینگ محافظت می کند. همچنین در دو جنس فلزی و پلاستیکی تولید می شود که قیمت هر یک به نوع، سایز و جنس آن بستگی دارد.
  • آینه محدب: از دیگر تجهیزاتی که با هدف ایمن سازی پارکینگ خانه مورد استفاده قرار می گیرد، آینه محدب است. آینه محدب، آینه ای کروی شکل با قسمت بازتابنده رو به بیرون است که تصویر تشکیل شده در آن، کوچکتر از اندازه واقعی می باشد. دو مورد از مهمترین محل های نصب این آینه در پارکینگ شامل رمپ پارکینگ و ورودی و خروجی آن می شود. نصب آینه محدب در پارکینگ، موجب اطلاع رانندگان از محل خودروی روبرو و جلوگیری از برخورد با خودروها در رمپ پارکینگ می شود. همچنین از دیگر مزایای استفاده از آینه محدب در جهت ایمن سازی پارکینگ خانه، کمک به رانندگان برای اطلاع از موقعیت عابران و خودروها و پیشگیری از برخورد با آنها است.
استفاده از تجهیزات پارکینگ
استفاده از تجهیزات پارکینگ در منازل

جمع بندی

اولین مکان جهت ورود و آخرین مرحله از جهت خروج در یک ساختمان، پارکینگ است و روزانه کلیه ساکنان با آن برخورد دارند. به همین دلیل حفظ امنیت افراد با استفاده از ایمن سازی پارکینگ خانه از اهمیت بالایی برخوردار است‌. امروزه مدیران و مسئولان، برنامه های ویژه ای را در جهت استاندارد سازی حفظ جان ساکنان و ایمنی پارکینگ ها انجام می دهند. در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه دهیم. امیدواریم که بتوانید در زمینه ایمن سازی پارکینگ محل سکونت خود، موفق عمل کنید.

سوالات متداول ایمن سازی پارکینگ خانه

  1.  نصب کله قندی پارکینگ چگونه است؟ یکی از کاربردی ترین تجهیزات پارکینگ برای مشخص کردن مسیر برای رانندگان، کله قندی است‌. همچنین نصب کله قندی و انواع مخروط ترافیکی به آسانی انجام می شود و به نصاب و هزینه ای نیاز ندارد. در اغلب مواقع نیز به دلیل ساختار مخروطی که دارد، به نصب نیز نیازی نداشته و به شکل موقت بر روی زمین قرار می گیرد.
  2. انواع رایج راهبند پارکینگ کدام ها می باشند؟ راهبند پارکینگ انواع مختلفی دارد که از رایج ترین آنها شامل راهبند دستی و راهبند اتوماتیک می شود. تفاوت این دو راهبند در مکانیزم باز و بسته شدنشان می باشد. معمولا در پارکینگ های پرتردد از راهبند اتوماتیک استفاده می شود. از دیگر انواع این تجهیز میتوان به راهبند ستونی، بلوکر و زنجیری اشاره کرد که هر یک، ویژگی ها و قیمت مختص به خودشان را دارند.
  3.  قیمت استاپر پارکینگ چقدر است؟ قیمت استاپر پارکینگ براساس جنس و نوع آن تعیین می شود. به طور مثال، گران ترین نوع استاپر، استاپر پلاستیکی و ارزان ترین نوع آن استاپر بتنی است. همچنین توصیه می کنیم که در زمان خرید استاپر، علاوه بر توجه با قیمت، مواردی مانند طول عمر، سازگاری با محیط زیست و … را نیز در نظر بگیرید.