بتن ریزی ماله پروانه ای
15
مهر

بتن ریزی ماله پروانه ای

بتن ریزی ماله پروانه ای

انجام پروژه هایی نظیر بتن ریزی امروزه یکی از مهمترین بحث های مربوط به کف سازی می باشد که پیمانکاران بزرگ به دنبال بهترین دستگاه ها و مصالح برای انجام بتن ریزی می باشند. یکی از بزرگترین بتن ریزی ها، اجرای بتن ریزی کف می باشد که در پارکینگ ها، مدرسه ها، سردخانه ها، ساختمان ها، بیمارستان ها و سوله و …..مورد استفاده قرار می گیرد دلیل کف سازی بتن در این مکان ها این است که بتن مواد اصلی تشکیل دهنده برای تمام مصالح ساختمانی می باشد. بتن از مخلوط سیمان، آب، سنگدانه های معدنی (شن و ماسه ) با اندازهای مختلف و متناسب بوجود می آید.  ماله پروانه ای ( بتن ریزی ماله پروانه ای ) یکی از تجهیزات ساخت و ساز های سبک است که توسط شرکت های ساختمانی و پیمانکاران برای پرداخت و صاف کردن سطوح بتنی مانند کف ساختمان ها، کف پارکینگ ها، کف سوله ها، کف محوطه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه بتن ریزی ماله پروانه ای از شاسی و موتور که برای صاف و صیقلی، فشرده کردن و استحکام بتن کف بکار می رود، تشکیل شده است. در ضمن موتور نیز از چهار اجزا بنام های بدنه، فولی، تیغه، سینی تشکیل شده است.

 ماله پروانه ای به نام های ماله هلیکوپتری ماله پروانه ای برقی، ماله پروانه ای موتوری نیز شناخته می شود.

ماله پروانه دارای دو نوع ماله برقی و ماله موتوری است که از ماله موتوری بیشتر استفاده میشود.

انواع بتن ریزی ماله پروانه ای

۱٫ بر اساس نوع سرنشین:ماله پروانه ای در دو نوع ماله دستی (اپراتور دار) و ماله سرنشین دار (نفربر)  مورد استفاده قرار می گیرد.

 نوع اول که اندازه های مختلف دارد بصورت دستی کنترل می شود. اپراتور دسته ماله موتوری را با دو دست می گیرد و با حرکت خود ماله را کنترل می کند. کیفیت سطح پرداخت شده به روش تسطیح و شمشه کشی و عملکرد اپراتور دستگاه بستگی دارد.

ماله نوع دوم بصورت سرنشین دار است که اپراتور بروی آن می نشیند و عملیات کنترل و پرداخت سطح را انجام میدهد. این مدل برای پرداخت سطوح وسیع به کار میرود.

بتن ریزی ماله پروانه ای

۲٫ بر اساس سوخت مصرفی: از نظر سوخت مصرفی سه نوع ماله پروانه ای بنزینی، ماله پروانه ای گازوییلی یا دیزلی و ماله پروانه ای برقی وجود دارد. استفاده از ماله پروانه ای بنزینی محبوب‌تر و متداول‌تر از ماله پروانه ای برقی و گازوییلی است.

۳٫ براساس اندازه تیغه ها: تیغه های ماله موتوری یا ماله پرواده ای در اندازه های مختلف ۶۰ ،۷۵ ،۹۰ و ۱۲۰ سانتیمتری تولید میشود. اندازه های ۶۰ و ۷۵ به دلیل کوچک‌تر بودن به ماله پروانه ای گوشه زن یا بغل زن معروف هستند.

 

مزایا بتن ریزی کف با ماله پروانه ای

  1. صاف و میزان کردن سطح بتن به صورت یکپارچه و یکنواختی در سطح بتن.
  2. امکان صیقلی کردن سطح بتن برای استفاده بصورت کف سازی نهائی.
  3. باعث جلوگیری از بروز ترک های سطحی در بتن کف می شود.
  4. باعث استحکام و فشرده شدن بتن کف می شود بطوری که در زمانی که باماله دستی  بتن ریزی انجام می شد بعد از مدت کوتاه بتن کف از بین می رفت.
  5. بالا بردن سرعت  اجرای بتن ریزی، بطوری که روزانه می توان ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ مترمربع بتن ریزی کف انجام داد.
  6. هزینه کم(دستمزد اجرای بتن ریزی با ماله پروانه نسبت به بتن ریزی دستی پایین تر است.)

نکات ایمنی در حین انجام کار با ماله موتوری

  • در هنگام استفاده از هر نوع  ماله پروانه ای از عینک ایمنی و محافظ گوش استفاده کنید.
  • از کفش های ایمنی که دارای نوک فلزی برای محافظت از انگشتان پا هستند استفاده کنید.
  • در حین انجام کار از دستکش ضخیم چرمی استفاده کنید.
  • در هنگام هدایت ماله موتوری دستی از هر دو دست خود استفاده کنید.
  • قبل از تعویض تیغه ها یا پاک کردن ماله موتوری دستگاه را خاموش کنید.
  • در هنگام کار با ماله پروانه ای هرگاه می‌خواهید تغییر جهت بدهید سرعت دستگاه را کاهش دهید تا دستگاه از کنترل خارج نشود.
  • برای حفاظت و جلوگیری از خدشه دار شدن بتن منطقه بتن ریزی شده را قبل از کار حصار کشی کنید.

 

بتن ریزی ماله پروانه
بتن ریزی ماله پروانه

اجرای بتن ریزی با ماله پروانه ای

  1. مراحل بتن ریزی با ماله پروانه ای به صورت زیر است:
    1. انتخاب ماله پروانه ای مناسبپ
    2. آزمایش بتن قبل از صاف کردن با ماله پروانه ای
    3. استفاده از تیغه شناور برای حذف برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های بتن
    4. اتمام کار با درزگیری و پولیش کردن بتن

اجرای بتن ریزی ماله پروانه ای باید توسط افراد کار آزموده و دستگاه های مناسب، سالم و به روز صورت بگیر. آرتمیس پارکینگ مجری انواع کفسازی های صنعتی و بهداشتی در تمام نقاط کشور از ۵۰ متر مربع تا بی نهایت با بالاترین کیفیت.

 

بتن ریزی ماله پروانه

دستگاه بتن ریزی ماله پروانه ای، قطعه ای از تجهیزات ساخت و ساز ساختمانی می باشد، که توسط شرکت های ساختمانی و پیمانکاران برای صاف کردن و پرداخت سطوح بتنی مورد استفاده می شود.

امروزه پیمانکاران ساختمانی به دنبال بهترین دستگاه ها و مصالح در امر بتن ریزی می باشند. زیرا یکی از مهم ترین کارهای مربوط به کف سازی یک سازه، بین ریزی می باشد.

همانطور که می دانید پروژه های بزرگی برای پیمانکاران ساختمانی در بتن ریزی کف وجود دارد که شامل بتن ریزی مدارس، پارکینگ ها، سالن های ورزشی، سوله ها، بیمارستان ها، ساختمان ها و غیره می باشد. بنابراین کیفیت بتن ریزی، زمان و هزینه برای پیمانکاران بسیار مهم و حیاتی می باشد.

با استفاده از بتن ریزی ماله پروانه ای به جای استفاده از روش های سنتی و دستی، می توان در زمان صرفه جویی کرد و همچنین کاری بسیار با کیفیت تر نسبت به مدل دستی تحویل داد.

دستگاه بتن ریزی ماله پروانه ای که در زبان انگلیسی به آن Power Trowel  گفته می شود و در فارسی نام های دیگری مانند ماله پروانه ای موتوری و یا ماله پروانه ای برقی و یا ماله هلیکوپتری دارد.

احتمالاً هنگام انجام یک پروژه بتن ریزی  در گذشته با یک ماله دستی کار کرده اید.

هدف استفاده از ماله پروانه ای این است که بعد از ریختن بتن یک سطح صاف و صیقلی قبل از اینکه کاملاً خشک شود را ارائه بدهد. این نمای کلی پروژه شما را بهبود می بخشد.

البته ، شما همچنین باید هنگام استفاده از ماله پروانه ای ، همان اقدامات احتیاطی را نیز انجام دهید. در صورت امکان ، همیشه بتن خود را در یک روز آفتابی ریخته تا از آسیب احتمالی باران جلوگیری شود.

مزایای بتن ریزی ماله پروانه ای

همانطور که احتمالاً متوجه شده اید ، تعدادی مزایا و منفعت از سرمایه گذاری در بتن ریزی ماله پروانه ای برای شرکت ساختمانی شما وجود دارد.

  • اول از همه ، این ماشین ها قادر به صرفه جویی در وقت زیادی هستند ، به خصوص در مقایسه با فرآیند بتن ریزی با ماله دستی، به همین دلیل می توانید نتایج مورد نظر خود را سریعتر از گذشته به مشتریان خود ارائه دهید. بعلاوه هزینه زیادی را در زمان استفاده از ماله پروانه ای ذخیره کرده اید.
  • می توانید کارهای بیشتری را رزرو کنید.
  • علاوه بر این ، در هزینه مواد نیز صرفه جویی خواهید کرد.
  • ماله های برق نیز نسبت به مدل های سنتی راحت تر می توانند حرکت کنند.
  • در حالی که ماله های بتن ریزی دستی هنوز کارآمد هستند ، حقیقت این است که آنها قدیمی هستند. علاوه بر این که به شما زمان و هزینه بیشتری را از دست می دهید ، یک ماله دستی نیز قادر نخواهد بود همان کیفیت را به شما بدهد که کار با یک ماله پروانه ای می دهد.
  • البته ، برای به دست آوردن حداکثر استفاده از یک دستگاه بتن ریزی ماله پروانه ای، باید مطمئن باشید که مدل مناسبی را برای خود انتخاب کرده اید.
  • در بتن ریزی سطحی صاف، یکدست و یکپارچه را برای شما به وجود می آورد.
  • مانع از ترک خوردن سطحی بتن می شود.
  • سطحی صیقلی را در اختیار شما قرار می دهد تا برای کف سازی نهایی آماده باشد.

در کل دو نوع دستگاه برای بتن ریزی ماله پروانه ای وجود دارد. نوع اول آن به صورتی می باشد که یک سرنشین می تواند سوار آن شود. اپراتوری که سوار دستگاه ماله پروانه ای می شود می تواند عملیات بتن ریزی را هدایت کند. این دستگاه برای استفاده در سطوح وسیع بتن ریزی مناسب می باشد و طبیعتا هزینه بیشتری دارد.

نوع دیگر دستگاه ماله پروانه ای به صورت دستی می باشد. و شخص اپراتور به صورت دستی ماله پروانه ای را کنترل می کند. در این نوع از دستگاه؛ کیفیت بتن ریزی و صاف کردن سطوح به کیفیت و نحوه عملکرد اپراتور بستگی دارد.

منبع انرژی ماله های پروانه ای نیز می تواند متفاوت باشد. بعضی از ماله پروانه ای ها برقی می باشند و بعضی دیگر بنزینی می باشند.

در کل می توان یا استفاده از بتن ریزی ماله پروانه در زمان و وقت صرفه جویی کرد و کاری بسیار با کیفیت تحویل داد. بنابراین انتخاب دستگاه بتن ریزی ماله پروانه  با توجه به نیاز های شما مهم می باشد.

 

اجرای کامل مراحل بتن ریزی، اعم از مگر (بتن پوششی یا بتن نظافت یا همان بتن رگلاژ، در واقع یک بتن با عیار سیمان کم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان بر مترمکعب است که به منظور آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا می گردد)، مش گذاری، آرماتوربندی، بتن نهایی با ماله پروانه ای، با گروهی مجرب و کارآزموده در زمینه کفسازی و پوشش های محافظ سطوح و مجهز به دستگاه های و ماشین آلات مخصوص و به روز دنیا. کافی ست با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید.

 

>>>  حتما بخوانید: بتن مگر چیست؟  <<<