ترمز پله چیست؟ انواع ترمز های پله
23
اسفند

ترمز پله چیست؟ انواع ترمز های پله

همانطور که میدانید سالانه افراد زیادی به دلایل مختلف از پله سقوط می کنند. یکی از راهکارهایی که میتوان با کمک آن میزان این خطرات را کاهش داد استفاده از تجهیزات پارکینگ مانند، ترمز پله است. این ترمزها گزینه های بسیار مناسب و اقتصادی هستند که رفت و آمد را برای افراد آسان تر و بی خطرتر می کنند.
این ترمزها از متریال مختلفی ساخته می شوند که بر این اساس میتوان از آن ها در فضاهای داخلی و خارجی استفاده کرد. در ادامه این مقاله به این مضوع خواهیم پرداخت که ترمز پله چیست؟ انواع ترمز های پله خواهیم پرداخت.

ترمز پله

ترمزهای ترمز پله نوعی محافظ در برابر لیز خوردن روی پله ها و رمپ ها هستند. ترمز پله ای نوعی نوار چسب است که به انتهای پله ها و رمپ ها متصل می شود تا از لیز خوردن افراد جلوگیری کند. روی سطح این نوار فضای متخلخل و ناصافی قرار دارد که به سطح زیر کفش متصل می شود و از سر خوردن و سر خوردن جلوگیری می کند. استفاده از ترمز پله نیازی به سنباده زدن سطح پله ندارد و از سایش سطح پله جلوگیری می کند. ترمز پله را می توان روی اکثر پله ها نصب کرد و در برابر گرما و سرما مقاوم است.

ترمز پله
ترمز پله چیست

ویژگی های ترمز پله

یک ترمز پله خوب دارای برخی ویژگی ها است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مقاوم در برابر تردد و رطوبت
    عدم تغییر شکل در طول زمان
    ضد سایش
    کیفیت بالا
    ظاهر زیبا
    طول عمر زیاد
    ضخامت کم
    امکان تعویض آسان در صورت آسیب دیدگی

انواع ترمز پله

ترمز پله دارای انواع مختلفی است که در این بخش از مطلب قصد داریم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ترمز پله آلومینیومی

از این نوع استپ های پله عموما در مکان های پرتردد استفاده می کنند و گزینه مناسبی برای فضاهای داخلی و خارجی می باشند. این ترمزها دارای استحکام خوبی هستند و طول عمر زیادی دارند. قیمت این ترمزها بسیار مناسب است و جزء گزینه های اقتصادی به شمار می روند.

ترمز پله آلومینیومی
ترمز پله

ترمز پله‌ نبشی

این نوع ترمزها روی قسمت کرو پله نصب می شوند. این موضوع باعث می شود که اگر در پله شکستگی ایجاد گردد بخش نبشی این ترمزها آسیب های وارده به آن را پنهان سازد.

ترمز پله‌ نبشی
ترمز پله‌

ترمز پله‌ لاستیکی

این ترمز پله همانطور که از نامش مشخص است از لاستیک ساخته می شود. به دلیل متریالی که در ساخت آن به کار رفته در مکان های مختلفی قابل استفاده است.

ترمز پله‌ لاستیکی
ترمز پله‌

ترمز پله‌ سیلیسی

این مدل استپ پله از جنس شن ‌های سیلیس است. این ترمزها روی شاسی فایبر گلاس و با کمک چسب های مخصوص ساخته می شوند. این مدل ها از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار هستند.

ترمز پله‌ سیلیسی
ترمز پله

ترمز پله‌ سمباده‌ای

ترمزهای پله‌ سمباده‌ای تولید شده از ورق ‌های نازک با شاسی کاغذ هستند. این نوع ترمزها در رنگ های مختلفی مانند مشکی، مشکی زرد و مشکی وسط شب تاب دار موجود هستند.

ترمز پله‌ سمباده‌ای
ترمز پله‌

ترمز پله‌ PVC

این نوع ترمزها از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به ترمزهای پله‌ لاستیکی دارند. تفاوتی که بین آن ها وجود دارد این است که دارای رنگ های متنوعی می باشند.

ترمز پله‌ PVC
ترمز پله‌

ترمز پله‌ LED دار

عموما از این نوع استپ های پله روی پله های ورودی یا در مکان هایی مانند سینما استفاده می شود. این نوع ترمزها دارای نور ملایمی هستند که باعث می شوند فضا زیباتر به نظر برسد.

ترمز پله‌ LED دار
ترمز پله‌

کاربرد ترمز پله

  • سالن های ورزشی و استخرها
    مراکز نگهداری از سالمندان
    بیمارستان ها
    حمام و آشپزخانه
    محیط های کارگاهی و صنعتی
    بنادر و اسکله ها
    ایستگاه های قطار
    کلیه سطوح لغزنده

خرید ترمز پله

در زمان خرید ترمز پله نکات مهمی وجود دارند که توجه به آن ها به شما در داشتن انتخابی بهتر کمک می کند. در ادامه این نکات را بیان می کنیم.

  • ابعاد: یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان خرید این ترمزها در نظر بگیرید ابعاد مکان های قرارگیری آن ها است. ابعاد این مکان ها باید با اندازه این ترمزها در تناسب باشد.
    کیفیت: در زمان خرید باید کیفیت این ترمزها را در نظر بگیرید. اگر از متریال با کیفیت در ساخت استپ های پله استفاده شود طول عمر آن ها بالاتر خواهد بود.
    مدل: مدل های مختلفی از این ترمزها در بازار موجود هستند که در هنگام خرید بر اساس نوع کاربردی که مدنظرتان است باید نوع مناسب آن ها را انتخاب نمایید.
    رنگ بندی: اگر روی دکوراسیون فضا حساس هستید بهتر است به رنگ بندی ترمزهای پله نیز توجه کنید و رنگی را انتخاب نمایید که با فضا هارمونی داشته باشد.

آیا استفاده از ترمز پله به حفظ سلامت بنا کمک می کند؟

اگر نگاهی به پله های ساختمان های قدیمی بیندازید قطعا خطوطی موازی را مشاهده خواهید کرد. در گذشته از این خطوط موازی در جهت ایجاد اصطکاک و کاهش خطراتی مانند لیز خوردن استفاده می کردند. این روزها استفاده از این روش منسوخ شده است.

این روش در طولانی مدت به پله ها آسیب میزند و در نهایت باعث می شود که ظاهر بنا زیبا به نظر نرسد. از آن گذشته به مرور زمان در اثر نفوذ آب و رطوبت لبه پله ها شکسته می شود. در صورت استفاده از ترمز پله دیگر با مشکلاتی از این قبیل رو به رو نخواهید شد و احتمال آسیب دیدن پله ها تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. این ترمزها نه تنها باعث آسیب دیدن پله ها نمی شوند بلکه از آن ها محافظت می کنند.

استفاده از این ترمزها نه تنها امنیت عابرین را تامین میکند بلکه زیبایی بنا را نیز افزایش می دهد. استپ های پله در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند و شما می توانید آن ها را با دکوراسیون محیط هماهنگ کنید و نمای بهتری را در پله ها ایجاد نمایید.

آیا استفاده از ترمز پله به حفظ سلامت بنا کمک می کند؟
سلامت بنا با ترمز پله

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به بررسی مسائل پیرامون ترمز پله بپردازیم. امیدواریم که از موارد ذکر شده نهایت استفاده را برده باشید. با توجه به خطراتی که ممکن است در زمان تردد از پله ها ایجاد شود وجود این ترمزها ضروری است. خوشبختانه همانطور که در طول متن بیان کردیم مدل های مختلفی از این ترمزها وجود دارند که می توانید بر اساس بودجه و شرایط مکان مورد نظر نوع مناسب آن ها را انتخاب کنید.

سوالات متداول ترمز پله چیست

آیا این ترمزها می توانند در جلوگیری از شکستگی پله ها تاثیر داشته باشند؟
بله، نصب این ترمزها مانع از خوردگی و شکستگی پله ها می شود.

آیا نصب و شستشوی ترمز پله راحت است؟
بله فرایند نصب و شستشوی این ترمزها بسیار ساده است.

آیا این ترمزها می توانند در زیبایی ظاهری پله ها موثر باشند؟
بله، ساختار و طراحی این ترمزها به شکلی است که در زیبایی پله ها تاثیر بسزایی دارند.