خط کشی معابر
01
مرداد

خط کشی معابر

خط کشی معابر

خط کشی معابر به هر نوع علائم قراردادی و رسمی گفته می‌شود که بر روی سطح جاده ها، خیابانها و سایر معابر ترسیم یا نصب می‌شوند. خط کشی معابر اطلاعاتی در مورد مسیر و رانندگی ارائه می دهد. همچنین باعث استفاده بهینه از فضا و ایجاد نظم در محل توقف خودروها و سهولت در پارک کردن می شود. علاوه بر خیابانها و اتوبانها در گاراژها، پارکینگ ها و سایر مراکز محل تردد خودرو و وسایل نقلیه نیز خط کشی صورت می گیرد.

انواع خط کشی و علامتگذاری های خیابانی:

۱٫   خط کشی برجسته (اسکرید):

خط کشی های برجسته ای که در دو سمت برخی جاده ها و اتوبانها مشاهده میشوند ( Rumble Strip ) نام دارند که در کشور ما با نام اسکرید شناخته میشوند. به این خطوط، خطوط لرزاننده نیز میگویند. اسکریدها در دسته علائم برجسته کف خیابان(Raised Pavement Markers) قرار میگیرد که رد شدن از روی این خط کشی ها باعث ایجاد صدا و لرزش در اتومبیل و نیز آگاهی در راننده میشود و بدینوسیله از بسیاری از حوادث ناشی از انحراف اتومبیل به چپ یا راست جلوگیری میکند.

 صدا و لرزش ایجاد شده هشدار خوبی برای رانندگانی است که بدون توجه در حال خارج شدن از مسیر اصلی حرکت در اتوبان یا جاده هستند. این خط کشی ها در مسیرهای مستقیم و یکنواخت که باعث ایجاد خواب آلودگی و خستگی جسمی و ذهنی در رانندگان میشود بهترین کارایی را دارد.

این خطوط را به صورت الگوهای برجسته یا فرو رفته در کناره های جاده ایجاد میکنند. آنها درجهت مخالف جهت جاده قرار میگیرند به شکلی که عبور تایر اتومبیل از روی آنها علاوه بر لرزش اتومبیل، صدای ریز و منحصر بفردی را ایجاد میکند. از این خطوط همچنین برای مطلع کردن رانندگان اتومبیل و موتورسیکلت از تغییراتی در جاده که نیاز به عکس العمل راننده دارند (مثلا در نزدیکی محل اخذ عوارض یا نزدیک خروجی یک اتوبان) استفاده میشود.

این خط کشی ها بیشتر در شاهراه ها، اتوبانهای بین شهری و بزرگراه ها ایجاد میشوند.

در کل ۳ نوع خط کشی اسکرید در حاشیه جاده ها و اتوبانها وجود دارد. تفاوت آنها در نحوه نصب، اندازه، شکل و همچنین در مقدار صدا و لرزشی است که ایجاد میکنند:

خط کشی دندانه ای (Milled):

این نوع خط کشی به صورت فرو رفته می باشد و نسبت به انواع دیگر ایجاد صدا و لرزش بیشتر و همچنین اجرای آسانتری دارد. بیشترین کاربرد روی جاده های آسفالتی و سیمانی می باشد. این اسکریدها به وسیله یک ماشین مجهز به یک قطعه گرد بُر بوجود می آیند. این ماشین شیارهایی صاف، یک شکل و با عمق ۱۳ میلیمتر بر روی سطح کناری جاده ایجاد میکند.

پهنای هر اسکرید دندانه ای در یک سمت ۱۸۰ میلیمتر و در سمت دیگر ۴۰۰ میلیمتر می باشد. اسکریدها در فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتری از شانه آخرین مسیر حرکت نصب میشوند. تایر اتومبیلها در هنگام عبور از روی این اسکریدها بطور متوسط حدود ۱۳ میلیمتر به داخل آسفالت میرود و بیرون می آید بدین طریق باعث تولید صدا از تایر و ایجاد لرزش در اتومبیل میگردد.

کیفیت آسفالت خیابان در ساخت این نوع خطوط باید بسیار بالا باشد. اگر آسفالت از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد به مرور زمان و با عبور  لاستیک خودروها از روی آنها، لبه شیارها به سرعت کند شده و به حفره های کوچک ونامنظم تبدیل میشوند. مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام شده این نوع اسکرید در آگاه کردن رانندگان کامیونهای بزرگ که در حال انحراف از مسیر هستند بسیار مناسب است.

همچنین تاثیر اسکرید دندانه ای در حدود ۱۲٫۶ برابر در ایجاد لرزش و ۳٫۴ برابر در ایجاد صدا بیشتر از نوع گرد(غلتکی) است.

خط کشی غلتکی یا گرد (Rolled):

این اسکریدها ۳۲ میلیمترعمق و ۴۰ میلیمترپهنا دارند. توسط غلتکی که لوله های آهنی به آن جوش داده شده, با ایجاد فشار بر روی آسفالت گرم کف جاده به صورت شیاری V شکل ایجاد میشوند. این نوع اسکرید را تنها زمانی میتوان نصب کرد که جاده در حال آسفالت شدن است.

تایر اتومبیلها در هنگام عبور از هر یک از این اسکریدها, تقریبا ۰٫۷۵ میلیمتر به داخل زمین میرود و بیرون می آید. نوع دیگری از این اسکریدها نوع قالبی آنهاست که از نظر شکل و ابعاد شبیه نوع غلتکی است. ولی توسط قالبهایی از پیش ساخته شده در شانه جاده های بتونی نوساز ایجاد میشوند. بتن سطح نباید به طور کامل خشک شده باشد.

خط کشی برجسته (Raised):

 اسکریدهای برجسته نوارهای مستطیلی یا گردی هستند که به آسفالت (و بتون) نو یا کهنه چسبانده میشوند. معمولا بین ۵۰ تا ۳۰۵ میلیمتر پهنا دارند. از آنجایی که ارتفاع اسکریدهای برجسته به ۶ تا ۱۳میلیمتر میرسد, استفاده از آنها در مناطقی که نیاز به برف روبی زیاد دارند توصیه نمیشود. برخی متخصصین ساخت جاده استفاده از گل میخهای دکمه ای را به این نوع اسکرید ترجیح میدهند.

نکته مهم: خطوط سفید و زردی که برای کمک به رانندگی و کنترل ترافیک بر روی جاده کشیده میشوند، در مسیرهای مستقیم و طولانی حالتی شبیه به هیپنوتیزم در راننده ایجاد میکند.  به این حالت یکنواختی ذهنی (Mental Monotony) میگویند. و در چنین شرایطی خط کشی های برجسه در کناره های مسیر بسیار موثر خواهند بود.

۲٫   علائم برجسته یا مکانیکی:

عموماً از جنس فلز یا پلاستیک فشرده هستند و بر روی سطح جاده کوبیده یا چسبیده می‌شوند. همانند گل میخ، چشم گربه، جدا کننده پارکینگ و …

۳٫   علائم غیر مکانیکی یا غیر برجسته:

عمدتاً خط کشی‌ها و علائم ترسیم شده بر روی سطح جاده هستند. محل پارک وسایل نقلیه چه در خیابانها و محوطه ها و چه در پارکینگ ها به وسیله خط کشی با استفاده از رنگهای مخصوص مشخص می شود.

 

>>>  چرا پارکینگ ها را خط کشی و علامت گذاری میکنند؟   کلیک کنید   <<<