راهنمای نصب ترمز پله و نکات آن
29
فروردین

راهنمای نصب ترمز پله و نکات آن

یکی از تجهیزات ایمنی بسیار کاربردی ترمز پله است. این تجهیزات در جهت جلوگیری از لغزش و سقوط افراد از پله ها مورد استفاده قرار می گیرند. ترمزهای پله دارای انواع مختلفی هستند و روش های نصب آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. نصب صحیح این ترمزها نه تنها ایمنی بلکه طول عمر آن ها را نیز افزایش می دهد. از این رو تصمیم گرفتیم این مطلب را به راهنمای نصب ترمز پله و نکات آن اختصاص دهیم.

مطالعه بیشتر: ترمز پله سیلیسی

انواع ترمز پله از نظر روش نصب

ترمزهای پله از نظر روش نصب به دو دسته چسبی و پیچی تقسیم بندی می شوند. در ادامه روش های نصب این ترمزها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع ترمز پله از نظر روش نصب
انواع ترمز پله

روش نصب ترمز پله‌ چسبی

روش نصب ترمز پله چسبی فرایند ساده ای است و برای انجام آن تنها باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نخست باید سطح پله را کاملا تمیز و خشک نمایید. برای انجام این کار می توانید از یک پارچه مرطوب یا دستمال کاغذی کمک بگیرید. لازم است تمام آلودگی های موجود روی سطح پله به طور کامل پاک شوند. برای خشک کردن آن نیز می توانید از یک پارچه خشک استفاده کنید.
    در این مرحله باید بخش پشتی این ترمزها را به چسب مخصوص آغشته کنید. برای انجام این پروسه می توانید از قلم مو یا کاردک استفاده نمایید. نکته مهم این است که آغشته کردن پشت ترمزها به چسب باید به صورت یکنواخت صورت بگیرد.
    پس از انجام مرحله قبلی باید ترمزهای پله را سر جای خود قرار داده و کمی آن ها را فشار دهید تا در مکان مورد نظر ثابت شوند. برای اینکه مطمئن شوید ترمز پله کاملا صاف و تراز است می توانید از ترازوی ساختمانی کمک بگیرید.
    اکنون باید ۲۴ ساعت صبر کنید تا چسب ها کاملا خشک شوند. در این مدت نباید روی ترمزهای پله راه بروید.

نکات مهم نصب ترمز پله چسبی

برای نصب این ترمزهای پله حتما از چسب مخصوص این کار استفاده کنید. این چسب ها نسبت به چسب های معمولی قوی تر هستند و از ماندگاری بیشتری نیز برخوردار می باشند.

سطحی که قرار است ترمزهای پله روی آن قرار بگیرند باید عاری از هر گونه آلودگی باشد. چنانچه سطح پله کثیف باشد چسب به خوبی روی آن نمی چسبد.
اگر مکان نصب ترمز پله در معرض آب و هوا قرار دارد باید از چسبی استفاده کنید که در برابر آن ها مقاومت داشته باشد.
ترمزهای پله چسبی گزینه های مناسبی برای نصب در محیط های خشک هستند و بهتر است در محل نصب آن ها رطوبت وجود نداشته باشد.

نکات مهم نصب ترمز پله چسبی
نصب ترمز پله چسبی

روش نصب ترمز پله‌ پیچی

فرایند نصب ترمز پله پیچی نسبت به مدل چسبی کمی پیچیده تر است. برای انجام این کار نیاز به ابزارهایی مانند دریل یا پیچ گوشتی دارید. در ادامه مراحل نصب این نوع ترمز پله را بررسی می کنیم.

برای نصب این نوع ترمزها نیز باید سطح پله را تمیز و خشک نمایید. باید تمیز کردن سطح را به طور دقیق انجام دهید تا تمام آلودگی ها و گرد و غبارهای آن از بین بروند.

مکان نصب ترمز را باید علامت بزنید. برای انجام این مرحله می توانید از یک متر کمک بگیرید تا قادر باشید مکان مناسب نصب این ترمزها را مشخص کنید. با کمک یک ترازوی ساختمانی نیز می توانید از صاف و تراز بودن مکان علامت گذاری شده مطمئن شوید.

در این مرحله لازم است سوراخ هایی در محل علامت گذاری شده ایجاد نمایید. عمق این سوراخ ها باید به شکلی باشد که پیچ ها به طور کامل در آن فرو بروند.

پس از ایجاد کردن این سوراخ ها باید پیچ ها را از داخل ترمز وارد آن ها کنید. برای انجام این مرحله می توانید از یک دریل یا پیچ گوشتی کمک بگیرید.
در انتها ترمز پله را در مکان مورد نظر قرار دهید و سپس پیچ ها را محکم نمایید. این کار موجب می شود ترمز پله به طور محکم سر جای خود قرار بگیرد.

نکات مهم نصب ترمز پله پیچی

  • پیش از اقدام به نصب این نوع ترمزهای پله دستورالعمل ‌های تولید کننده را به طور کامل مطالعه کنید.
    سطحی که قرار است نصب این ترمزها را روی آن انجام دهید باید فاقد هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد.
    پیچ هایی که در فرایند نصب این ترمزهای پله استفاده می کنید باید متناسب با جنس پله ها باشند.
    چنانچه قصد نصب این ترمزها را در محیط های مرطوب دارید بهتر است از پیچ های مقاوم به رطوبت استفاده کنید.
نکات مهم نصب ترمز پله پیچی
نصب ترمز پله پیچی

سخن آخر

همانطور که در طول متن بیان کردیم ترمزهای پله از لحاظ روش نصب دارای دو نوع چسبی و پیچی هستند. دانستیم که نحوه نصب مدل های چسبی ساده تر از نمونه های پیچی است. در این مطلب شما عزیزان را با نحوه نصب هر کدام از این ترمزهای پله آشنا کردیم. توجه به نکات ذکر شده در متن می تواند در فرایند نصب کمک بسیاری به شما کند. با نصب صحیح و اصولی این ترمزها ایمنی آن ها نیز افزایش پیدا می کند و خطر سر خوردن و لغزش افراد نیز تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

سوالات متداول راهنمای نصب ترمز پله

ترمز پله چسبی مناسب برای چه نوع پله هایی است؟
این ترمزها بیشتر مناسب پله های سنگی، چوبی و بتنی هستند.

بهترین ترمز برای پله های فلزی کدام است؟
بهترین ترمز برای این نوع پله ها ترمز پله پیچی است.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب ترمز پله چسبی کدامند؟
برای نصب این نوع ترمزهای پله به تجهیزاتی مانند چسب مخصوص ترمز پله، دستمال کاغذی یا پارچه و ترازوی ساختمانی نیاز دارید.

کدام نوع ترمز پله برای من مناسب تر است؟
اینکه کدام ترمز پله مناسب شما است به عوامل مختلفی بستگی دارد. از میان این عوامل میتوان به مواردی مانند میزان تردد، شرایط محیطی و جنس پله ها اشاره کرد.