رنگ ترافیکی چیست
18
آبان

رنگ ترافیکی چیست؟

رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

علامت گذاری سطح جاده با رنگ ترافیکی برای انتقال اطلاعات رسمی در سطح جاده استفاده می شود. آنها معمولاً با دستگاه های نشانگر جاده (یا تجهیزات علامت گذاری جاده) بر روی سطح جاده قرار می گیرند. آنها همچنین می توانند برای مشخص کردن فضاهای پارکینگ یا تعیین مناطق برای مصارف دیگر، استفاده شوند.

رنگ‌ های مورد استفاده در مقاصد ترافیکی

رنگهای مورد استفاده به دو دسته ی کلی رنگ های سرد و گرم تقسیم می شوند.

دسته سرد، به سه دسته رنگ ترافیکی برای پایه رزین های کلرو کائوچو و دسته دوم بر پایه رزین های اکریلیک ترموپلاست  و رنگ ترافیکی اکریلیک دو جزئی دسته بندی می شوند.

رنگهای گرم نیز شامل رنگهای ترافیکی هیدروکربنی گرم می شود.

حلال رنگ ترافیکی

دلیل استفاده از حلال برای رنگهای ترافیکی، استفاده از یک رقیق کننده برای رنگهایی با فرمول سنگین می باشد. این حلال ها عموما برای رقیق کردن رنگهای سرد اکریلیک ترموپلاست مورد استفاده قرار می گیرند، تا به ویسکوزیته ی دلخواه و مناسب برسند. هزینه حلال های رنگهای ترافیکی به مراتب از حلال ها و تینر های معمولی بیشتر می باشد.

نحوه اجرای رنگ آمیزی ترافیکی

در واقع نحوه اجرا به نوع رنگی که مورد استفاده قرار می گیرد مرتبط می باشد. اما قبل از اجرای رنگ باید شرایطی را فراهم آورد، تا رنگ بهتر بر روی سطح مورد نظر قرار بگیرد.

قبل از اجرای رنگ آمیزی باید از مساعد بودن هوا اطمینان کامل را کسب کرد، سپس باید شرایط و محلی را که قرار است رنگ در آن اجرا شود را کاملا فراهم نمود. برای این منظور باید سطحی که رنگ قرار است بر روی آن قرار بگیرد، عاری از هر گونه گرد و خاک، چربی و رطوبت و هر گونه مورد مزاحم دیگر باشد.

برای اجرای رنگ ترافیکی دو جزئی باید دو جز را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرد و هم زده، تا یک محلول همگن و یکنواخت به دست بیاید. سپس رنگ مورد نظر را بر روی سطح به وسیله ی یک کاردک یا غلتک اجرا نمایید.

البته قبل از ریختن رنگ ها بر روی سطح فضای مورد نظر رنگ آمیزی را با چسب های ۵ سانتی مشخص نمایید، بعد از اجرای رنگ و خشک شدن آن، چسب ها را جدا کنید.

بعضی از رنگ های دو جزئی نیز وجود دارند که برای خط کشی های خیابان، فرودگاه، پارکینگ ها و… مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین برای دقت بیشتر در رنگ آمیزی از ماشین های رنگ آمیزی استفاده می شود.

برای اجرای رنگهای ترافیکی تک جزئی مانند کلرو کائوچو، بهتر است برای بهتر شدن کیفیت کار و ماندگاری و دوام بیشتر از ماشین های خط کشی استفاده شود. و در حین اجرای رنگ مرتبا باید ضخامت رنگ را با استفاده از ضخامت سنج های شانه ای رنگ تر کنترل نمود.

آماده سازی سطح برای اجرای رنگ ترافیکی

آماده سازی سطح برای اجرای دقیق و بهتر رنگ آمیزی بسیار مهم می باشد. اگر سطحی که می خواهید آن را رنگ آمیزی کنید، آسفالت باشد، باید آن را ترمیم کنید و ترک های آن را از بین ببرید. آسفالت را از وجود هرگونه لکه های روغن، گریس، گرد و خاک و رطوبت عاری کنید. اگر سطوح بتنی را می خواهید رنگ آمیزی کنید و بتن کاملا تازه می باشد، باید سطح در حدود ۳۰ روز در معرض هوا قرار گیرد تا کاملا مستحکم شود، سپس اقدام به رنگ آمیزی نمایید.

 عوامل مهم در ماندگاری رنگ ترافیکی

از عوامل مهم در ماندگاری رنگ ترافیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • انتخاب دقیق رنگ با توجه به شرایط محیطی
  • آماده سازی صحیح سطح
  • اجرای دقیق و درست رنگ
  • استفاده درست از حلال
  • فراهم شدن شرایط خشک شدن مناسب

کاربرد استفاده از رنگ ترافیکی

رنگهای ترافیکی بسیار پرکاربرد و مفید می باشند، از کاربردهای آن می توان به ؛خط کشی و علامت گذاری راهرو ها، رنگ آمیزی خطوط ترافیکی در جاده ها، مشخص کردن مسیر جاده ها، مشخص نمودن فضاهای موجود در پارکینگ، جداول یا فرودگاه ها و تعدادی دیگر اشاره نمود.

قیمت رنگ ترافیکی

قیمت این رنگ ها با توجه به انواع مختلفی که دارند، بسیار متنوع می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت رنگ ها و نحوه اجرا با مشاوران آرتمیس پارکینگ تماس بگیرید.

فروش رنگ ترافیکی

یکی از شرکت های بزرگ و معتبر در حوزه تجهیزات ترافیکی و تجهیزات پارکینگ، شرکت آرتمیس پارکینگ می باشد. شما می توانید با تماس با مشاوران این شرکت انواع رنگهای مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه نمایید.

 

>>>   برای مطالعه دقیق تر انواع رنگ های ترافیکی و ویژگی های هرکدام کلیک کنید   <<<