ضوابط طراحی پارکینگ
29
آذر

ضوابط طراحی پارکینگ

امروزه در طراحی انواع ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری باید فضایی برای ساخت پارکینگ ها نیز در نظر گرفته شود. برای این کار باید ضوابط طراحی پارکینگ به طور کامل رعایت شود تا یک فضای امن و کاربردی برای قرارگیری خودرو ها فراهم شود. گاهی اوقات پارک کردن خودرو ها در کنار هم می تواند مشکلات و مسائلی را برای افراد به وجود آورد، از این رو باید در طراحی فضای لازم برای قرار دادن اتومبیل ها قوانین و استاندارد هایی را رعایت کنید.

پارکینگ چیست؟

برای این که ضوابط طراحی پارکینگ را بشناسید، خوب است که ابتدا با واژه پارکینگ بیش تر آشنا شوید. در حالت کلی این واژه به فضایی اطلاق می شود که خودرو ها می توانند در کنار هم قرار گرفته و پارک شوند. برخی از این فضا ها رو باز و بعضی دیگر بسته می باشند. طبق قوانین و مقرارتی که برای ساخت ساختمان ها در نظر گرفته شده است، امروزه همه ساختمان ها باید حتما پارکینگی برای خود اختصاص دهند. این پارکینگ ها با توجه به نوع ساختمان می توانند عمومی و یا خصوصی باشند.
این کار سبب می شود تا از ترافیک های بیش از حد در خیابان ها جلوگیری شود. و امنیت اتومبیل ها نیز برقرار گردد. طبق جدید ترین قوانین وضع شده از طرف شهرداری، خانه هایی با مساحت کم تر از ۱۵۰ متر باید حتما یک نمونه از این پارکینگ ها داشته باشند. خانه های ۱۵۰ تا ۲۵۰ متری به دو نمونه از این فضا های خصوصی برای پارک خودرو های خود احتیاج دارند. همچنین خانه هایی با متراژ بیش از ۲۵۰ متر، باید حتما سه پارکینگ برای آن ها در نظر گرفته شود.

پارکینگ چیست
پارکینگ چیست؟

انواع پارکینگ

حال که منظور از واژه پارکینگ را متوجه شدید، قبل از آشنایی با ضوابط طراحی پارکینگ بهتر است که با انواع پارکینگ ها آشنا شوید. این فضا ها را با توجه متراژی که دارند در سه دسته اصلی تقسیم بندی می کنند. اگر مکان مورد نظر شما ظرفیت پارک حداقل سه ماشین را داشته باشد، به عنوان نمونه کوچک پارکینگ معرفی می شود. حال اگر مکان مورد نظر تا ۲۵ خودرو را در خود جای دهد، متوسط و فضایی با متراژ بزرگ تر از این را پارکینگ بزرگ می نامند. علاوه بر این دسته بندی، پارکینگ ها دارای انواع مختلفی هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • پارکینگ اختصاصی
    امروزه همه آپارتمان ها باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند. که به ازای هر واحد مسکونی، یک پارکینگ وجود داشته باشد. این پارکینگ ها کاملا اختصاصی هستند. و هر خانواده فقط مجاز است که اتومبیل را در پارکینگ مربوط به خود پارک نماید. طبق قوانین آپارتمان نشینی امکان جا به جایی پارکینگ ها وجود ندارد. و هر فرد با توجه به محلی که در سند خانه قید شده است، پارکینگ مخصوصی برای خودرو خود دارد.
  • پارکینگ مشاع
    این واژه به بخش هایی از ساختمان اطلاق می شود که قابل استفاده برای همه ساکنین است. پارکینگ مشاع در حقیقت یک فضای مشترک بوده که مربوط به هیچ شخص خاصی نمی باشد. این بخش از ساختمان در هیچ یک از سند ها ذکر نشده و به واحد های خاصی تعلق ندارد. این پارکینگ ها بیش تر به عنوان پارکینگ مهمان معرفی می شود. و اتومبیل های اضافی می تواند در این فضا ها پارک شود. البته هیچ یک از افراد نمی توانند یک مکان برای پارک دائمی اتومبیل خود تعیین کنند. و همه افراد باید بتوانند از قسمت های مختلف آن استفاده نمایند. در این مکان ها نباید حیوانات خانگی نگهداری کنید. همچنین نمی توان از این فضاها به عنوان انباری استفاده کرد.
  • پارکینگ مزاحم
    گاهی اوقات برخی از واحد ها پارکینگ اختصاصی ندارند و به دنبال فضایی برای پارک اتومبیل های خود می گردند. برخی مواقع در پارکینگ ها فضایی برای پارک خودرو وجود دارد. اما اگر اتومبیلی را در آن قسمت ها پارک کنید، جلوی عبور و مرور بقیه خودرو ها گرفته می شود. این نوع پارکینگ ها که به پارکینگ مزاحم معروف هستند. فقط با توافق همه ساکنین قابل استفاده است . همچنین در شرایطی که فردی از این نوع پارکینگ ها استفاده می کند باید همواره گوش به زنگ باشد تا در صورت نیاز سریعا خودرو خود را جا به جا کرده و راه را برای دیگر اتومبیل ها باز کند.
انواع پارکینگ
انواع پارکینگ

امنیت و ایمنی پارکینگ

برای آن که پارکینگ ها بتوانند فضایی امن برای خودرو ها باشند باید ضوابط طراحی پارکینگ رعایت شود. همچنین در هنگام استفاده از این فضا ها نیز باید موارد خاصی را مد نظر قرار داده و استاندارد هایی را رعایت کنید. در حالت کلی با توجه به مرتفع بودن آپارتمان ها و وجود تعداد زیادی واحد مسکونی در هر آپارتمان، پارکینگ های اختصاص یافته به هر واحد فضای کمی برای پارک دارد. همچنین بسیاری از آپارتمان ها دارای پارکینگ های طبقاتی هستند. که رفت و آمد از آن ها نیاز به مهارت خاصی دارد. از این رو احتمال بروز تصادف در پارکینگ ها بسیار زیاد است. و ممکن است یک راننده ناشی نتواند به درستی خودرو را پارک کرده و در نتیجه به اتومبیل های کناری برخورد کند.
برای برقراری امنیت در پارکینگ ها میتوانید از انواع تجهیزات پارکینگ، مانند دروبین مدار بسته استفاده کنید. این دوربین ها می توانند امکان دزدی خودرو و یا وسایل و تجهیزات آن را به شدت کاهش داده. و هر گونه تصادف و یا مشکلی را به خوبی گزارش می دهند. از طرفی تا حد امکان خودرو ها را با فاصله از یکدیگر قرار داده تا امکان برخورد بقیه خودرو ها به اتومبیل شما کاهش یابد. علائمی برای راهنمایی رانندگان در پارکینگ بگذارید تا هر فرد بتواند به راحتی محل ورود و خروج را پیدا کند.

امنیت و ایمنی پارکینگ
امنیت پارکینگ

ضوابط  طراحی پارکینگ  رو باز و بسته

ضوابط طراحی پارکینگ از طرف نظام مهندسی تعیین می شود و به معماران و مهندسین ساختمان ها ابلاغ می شود. طراحی پارکینگ ها باید بر اساس اصول خاصی انجام گیرد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • فاصله دو پارکینگ

باید دقت داشته باشید که بین هر دو پارکینگ باید ۲.۵ متر فاصله باشد. حال فضایی که برای دو خودرو در کنار هم در نظر گرفته می شود از قوانین خاصی تبعیت می کند. در این حالت اگر دو طرف پارکینگ دیوار باشد، عرض ۵ متر مناسب است اما اگر یک طرف ستون باشد، ۴.۷۵ سانتی متر باید در نظر گرفته شود. برای پارک کردن سه خودرو در کنار هم کافیست که به مقدار عرض پارکینگ دو خودرو، ۲.۵ متر بیافزایید. حداقل فضای هر پارکینگ باید ۵*۲.۵ متر باشد. این بدان معنا است که طول هر پارکینگ باید حداقل ۵ متر باشد. از طرفی پشت هر پارکینگ باید فضای کافی برای دور زدن ماشین و خارج شدن و یا وارد شدن آن وجود داشته باشد.

  • ارتفاع پارکینگ

پارکینگ های مسقف و همچنین درب های ورود و خروج باید دارای ارتفاع های استانداری باشد. طبق آخرین استاندارد ها این ارتفاعات باید به قرار زیر باشند:
ارتفاع مفید نمونه های کوچک این فضا ها باید حداقل ۲ متر و ۲۰ سانتی متر باشد.
ارتفاع نمونه های متوسط و بزرگ این پارکینگ ها باید حداقل ۲ متر و ۴۰ سانتی متر باشند.
حداقل ارتفاع ورودی و خروجی نمونه های عمومی این پارکینگ ها ۲ متر و ۴۰ سانتی متر باید باشد.
حداقل ارتفاع ورودی و خروجی نمونه های اختصاصی این فضا ها باید ۲ متر و ۱۰ سانتی متر باشد.
عرض درب ورودی در نمونه های بزرگ این فضا ها ۶ متر و در پارکینگ های کوچک تر حداقل ۳ متر باید باشد.
درب ورودی عابر پیاده باید یک لنگه و حداقل ۹۰ سانتی متر باشد.

ظوابط طراحی پارکینگ رو باز و بسته
ظوابط طراحی پارکینگ رو باز و بسته

کلام آخر

ضوابط طراحی پارکینگ به سازندگان کمک می کند تا ساختمان هایی استاندارد و پارکینگ هایی ایمن و مناسب بسازند. امروزه همه ساختمان ها باید حتما به پارکینگ مجهز باشند و هر واحد ساختمانی باید یک پارکینگ اختصاصی داشته باشد. پارکینگ ها باید مطابق با اصول خاصی طراحی شده باشند تا رفت و آمد خودرو ها به راحتی انجام گیرد. فاصله مناسبی باید بین هر دو پارکینگ وجود داشته باشد و این فضا ها از نظر ارتفاع نیز باید کاملا استاندارد باشد. در شرایطی که سازندگان بنا همه نکات لازم را رعایت کنند می توانند یک پارکینگ عالی و بی نقص ایجاد کنند.

سوالات متداول ضوابط طراحی پارکینگ

آیا همه پارکینگ ها باید دارای درب ورود و خروج عابر پیاده باشند؟
بله، هر یک از این فضا ها باید یک درب ماشین رو و یک درب برای ورود و خروج افراد پیاده داشته باشد تا خطر بروز حادثه برای افراد تا حد امکان کاهش یابد.

برای فراهم نمودن فضای حداکثری پارکینگ چه اقداماتی می توان انجام داد؟
برای این کار کافیست که دستگاه ارتباطات عمومی و رمپ را با حالت ضربدری طراحی کنید. در این شرایط فضای بیش تری برای طراحی پارکینگ فراهم می شود.

راه پله ها را در کدام قسمت پارکینگ ها قرار دهیم؟
اگر پارکینگ طبقه همکف باشد، باید قسمت انتهای زمین را برای این کار در نظر بگیرید. در شرایطی که پارکینگ در زیر زمین است، باید انتهای بنا و سمت دیوار همسایه را برای این کار اختصاص دهید.