نکات نگهداری کفپوش پارکینگ
12
آذر

نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ

شاید در ابتدا به اینکه کفپوش پارکینگ چیست و اینکه ماشین مان روی چه کفی در پارکینگ قرار می گیرد اهمیت زیادی ندهیم. اما با توجه کردن به مزیت کفپوش در پارکینگ به اهمیت آن پی خواهید برد. وجود کفپوش در پارکینگ موجب پارک راحت ماشین می شود و شما به راحتی می توانید خودرو خود را در پارکینگ قرار بدهید. البته برای بالا بردن طول عمر کفپوش نیز باید به نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ توجه کنید تا سالیان طولانی بتوانید از مزیت کفپوش در پارکینگ بهره مند شوید.

کفپوش پارکینگ

در گذشته کفپوش پارکینگ ها به صورت سیمان، موازییک و بتن بود که به دلیل تغییرات دمایی دچار آسیب می شدند و می بایست آنها را تعمیر می کرد. با توجه به این موارد تولید کنندگان دست به تولید کفپوش هایی برای پارکینگ زدند که همچون کفپوش ها در گذشته کمتر دچار مشکلات می شد و نیاز به تعمیر پیدا می کند.

با توجه به اینکه تردد خودروها در پارکینگ به نسبت زیاد است بنابرین کفپوش پارکینگ باید مقاومت زیادی داشته باشد به این دلیل که در صورت مقاوم نبودن نیاز به تعمیر و بازسازی مجدد پیدا می کنند و از این طریق هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت.

کفپوش پارکینگ
کفپوش

انواع کفپوش پارکینگ

انواع متنوعی از کفپوش در پارکینگ ها برای راحتی پارک کردن خودرو به کار می رود که در ادامه بیان خواهیم کرد.

کفپوش سنگ

کفپوش سنگ یکی از انوع کفپوش پارکینگ است که پوشش سنگی دارد و اغلب در پارکینگ های ساختمان های مسکونی به کار می رود. در این نوع کفپوش بیشتر از سنگ های طبیعی و مصنوعی همچون گرانیت، مرمر، آهک، کریستال و عقیق استفاده می شود. از مزیت های این نوع کفپوش می توان به مواردی نظیر عدم جذب گرد و غبار، تمیز شدن آسان، نمای بسیار لوکس و زیبا و عدم نیاز به نگهداری و دوام بالا اشاره کرد.

کفپوش بتنی

در کفپوش پارکینگ ها نیز از متریال هایی همچون بتن استفاده می شود. البته کفپوش بتنی بیشتر در پارکینگ های تجاری و مسکونی به کار می ورد و البته ماندگاری و مقاومت بسیار بالایی دارد. مزیت های کفپوش بتنی نیز شامل مقاومت در برابر لغزندگی، دوام و ماندگاری بالا، قیمت مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه، نصب و اجرای آسان و همچنین مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی می باشد.

کفپوش پلی یورتان

از بهترین کفپوش های پارکینگ می توان کفپوش پلی یورتان را معرفی کرد. این نوع کفپوش ها دارای ضخامت های کم هستند. و از طرفی از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار هستند. کفپوش پلی اورتان مقاومت بالایی دارد و در برابر ضربات وارده بر آن نیز بسیار مقاوم است. علاوه بر این موارد نیز در مواجه به نم و رطوبت نیز استحکام بالایی دارد. مزیت های کفپوش پلی اورتان نیز شامل خاصیت آنتی باکتریال، تنوع بالا در طرح و رنگ، مقاوم در برابر ضربات، انعطافپذیری بالا، مقاوم در برابر ساییدگی و سطح صاف و یکپارچه و بدون درز می باشد.

انواع کفپوش پارکینگ
انواع کفپوش

کفپوش موزاییک

این نوع کفپوش نیز همچون کفپوش سنگی اغلب برای پارکینگ ساختمان های مسکونی به کار می رود. به این دلیل که در پارکینگ ساختمان های مسکونی میزان تردد کمتر از پارکینگ ساختمان های تجاری است. از مزیت های این نوع کفپوش نیز می توان مواردی همچون سرعت بالا در نصب و اجرا، استحکام و مقاومت بالا و هزینه مناسب آن را نام برد.

کفپوش اپوکسی

  • کفپوش اپوکسی با توجه به ویژگی های مطلوبی که دارد در همه پارکینگ ها به کار می رود زیرا مقاومت و دوام بالایی دارد. کفپوش اپوکسی به راحتی بر روی سطوح فلزی، چوبی، بتونی، سنگی و … قابل اجرا است. داشتن تنوع بالا، سطح یکنواخت و بدون درز و همچنین مقاومت بالا از مهمترین مزیت های استفاده از این نوع کفپوش است.

ویژگی های کفپوش پارکینگ

  • کفپوش پارکینگ باید در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد.
  • تحمل وزن بالایی داشته و البته ضد لغزش نیز باشد.
  • در مقابل رطوبت نیز آسیب ناپذیر بوده و بسیار مقاوم باشد.
  • کفپوش پارکینگ باید از ایمنی بالایی نیز برخوردار باشد.

شرایط نگهداری و در نظر گرفتن نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ

به طور حتم از اهمیت پارکینگ ها در زندگی شهرنشینی با خبر هستید. پارکینگ ها بهترین مکان برای سیل عظیمی از خودروها هستند که با نظم بیشتری خودرووها را در کنار یکدیگر جای می دهند. با توجه به این امر نباید از نقش کفپوش در پارکینگ ها غافل شد. بنابراین باید کفپوشی را برای پارکینگ انتخاب کنید که نسبت به نشت مواد شیمیایی همچون روغن، بنزین و گازوئیل مقاومت بالایی داشته باشد و البته در برابر هر گونه ضربه و فشار نیز مقاوم باشد. از طرفی لغزنده نباشد و بتوان به راحتی آن را نظافت کرد. بنابراین باید نسبت به شرایط نگهداری و حفظ کفپوش به نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ توجه داشته باشید. در ادامه به برخی از نکات مهم در این رابطه اشاره خواهیم کرد.

شرایط نگهداری کفپوش پارکینگ

نکات اسای در نگهداری کفپوش پارکینگ عبارت اند از:

  •  تمیز کردن: برای نگهداری و بالا بردن طول عمر آن بهتر است در تمیز کردن آن کوتاهی نکنید و هر چند مدت یک بار کفپوش پارکینگ را به خوبی نظافت کنید.
  • رفع کردن ترک و خرابی: در صورت مشاهده هر گونه ترک و خرابی در کفپوش باید در اسرع وقت در جهت رفع کردن مشکلات مربوطه اقدام کنید. در صورت عدم توجه به این موارد ممکن است آب و دیگر مواد به زیر کفپوش برود و خرابی را بیشتر کند.
  • حفظ کردن از روکش کفپوش: در صورتی که کفپوش و رمپ در پارکینگ روکش داشته باشد بهتر است در صورت هر گونه خرابی یا آسیب در روکش بالافاصله روکش را تعویض یا تعمیر کنید. البته برای تمیز کردن روکش کفپوش نیز می توانید از مواد شوینده مناسب استفاده کنید و البته از مواد سخت و تراشنده برای تمیز کردن روکش اجتناب کنید.
  • بررسی کردن مداوم: بهتر است به طور مرتب کفپوش را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه آسیب و صدمه، سریع کفپوش را تعویض یا تعمیر کنید.
  • رعایت دستورالعمل سازنده: به دستورالعمل های سازنده در حفظ و نگهداری و همچنین نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ توجه داشته باشید به این دلیل که موارد بیان شده در دستورالعمل سازنده در حفظ کیفیت و عملکرد بهینه آن نقش زیادی دارد.

با تووجه به این موارد می توان این طور بیان کرد که قبل از هر گونه اقدامی برای نگهداری یا تعمیر از کفپوش بهتر است مطابق با دستوالعمل های تولید کننده پیش بروید و به نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ نیز توجه کنید.

کدام کفپوش انتخاب خوبی برای نصب در پارکینگ است؟

با توجه به مطالب بیان شده در مورد هر کدام از کفپوش ها می توان کفپوش اپوکسی و همچنین کفپوش پلی اورتان را به عنوان بهترین کفپوش ها برای پارکینگ نام برد. در واقع می توان این طور بیان کرد که کفپوش اپوکسی نسبت به کفپوش پلی اورتان نیز برتری دارد به این دلیل که مقاومت و دوام بالایی دارد و از طرفی نیاز به نگدهاری مداوم ندارد و در کنار آن نیز از قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای بخوردار است.

سخن پایانی

نقش کفپوش ها در پارکینگ بسیار حائز اهمیت است به این دلیل که موجب راحت پارک کردن خودرو در پارکینگ می شود. از طرفی توجه داشتن به نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ نیز اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول در مورد نکات اساسی در نگهداری کفپوش پارکینگ

  1. بهترین کفپوش ها برای استفاده در همه پارکینگ ها کدام است؟
  2. کفپوش اپوکسی یکی از بهترین کفپوش ها است که دارای مزیت های بیشماری می باشد و برای استفاده در همه پارکینگ ها مناسب است.
  3. ویژگی های کفپوش اپوکسی برای پارکینگ ها چیست؟
  4. از ویژگی های مهم کفپوش اپوکسی چسبندگی بسیار خوب، مقاومت عالی در مقابل آب، مقاوم بودن در برابر اسیدها، بازها، روغن ها وو … است. باتوجه به همین ویژگی ها در همه پارکینگ ساختمان های تجاری و مسکونی و .. نیز بکار می رود.
  5. چگونه باید کفپوش را تمیز کرد؟
  6. بهترین روش برای تمیز کردن کفپوش استفاده از شوینده های ملایم و همچنین استفاده از آب با پارچه و طی نخی است.