چشم گربه ای ترافیکی
24
آذر

چشم گربه ای ترافیکی

چشم گربه ای ترافیکی چیست؟

چشم گربه ای ترافیکی یک وسیله ایمنی بازتابنده است که در علامت گذاری جاده ها استفاده می شود و اولین مورد از علامت های روسازی شده برای آسفالت می باشد. چشم گربه ای همچنین به نام های چشم گربه ای جاده ای ، میخ چشم گربه ای ، گل میخ چشم گربه ای ، گل میخ ترافیکی یا نشانگرهای روسازی شده بازتابی نیز شناخته می شود.

پرسی شاو ، OBE (15 آوریل ۱۸۹۰ – ۱ سپتامبر ۱۹۷۶) یک مخترع و تاجر انگلیسی بود. وی در سال ۱۹۳۴  چشم گربه ای بازتابنده جاده یا “چشم گربه” را ثبت کرد و شرکتی را برای تولید اختراع خود در سال ۱۹۳۵ تأسیس کرد. او از انعکاس چراغ های اتومبیل خود در چشمان حیوان خانگی خود الهام گرفت .

فرم اصلی شامل دو جفت کره شیشه ای بازتابی بود که در یک گنبد لاستیکی سفید قرار گرفته بودند ، که در یک محفظه چدن نصب شده بود . یکی از ویژگیهای مهم چشم گربه ای ترافیکی ، گنبد لاستیکی انعطاف پذیری است که گاه با عبور و مرور از آن تغییر شکل می یابد.


کاربرد چشم گربه ای جاده

برای ایجاد علامت های مختلف، محدود کردن و تفکیک مسیرها و موارد مشابه دیگر، تنها استفاده از خط کشی های روی سطح خیابان و جاده کافی نیست. به همین جهت متخصصان و کارشناسان با استفاده از قواعد فیزیک، تجهیزاتی طراحی کرده اند که می توانند به رانندگان کمک کند.

میخ چشم گربه ای نور را به چشم رانندگان بازتاب می دهند. همین امر باعث افزایش دید رانندگان  و بالا رفتن سطح ایمنی جاده و خیابان ها می شود.

از آنها در جاده ها و بزرگراه ها در سراسر کشور استفاده می شود و یک وسیله مهم برای رانندگان هنگام رانندگی در شب و یا در شرایط جوی نامساعد مانند هوای بارانی و یا مه است.

گل میخ چشم گربه ای

انواع رنگ های چشم گربه ای ترافیکی

چشم گربه ای جاده در چهار رنگ اصلی وجود دارند: قرمز ، سبز ، سفید و کهربایی. رایج ترین چراغ هایی که مشاهده خواهید کرد سفید و زرد استاندارد است. زیرا این رنگها، خطوط یا وسط یک جاده را علامت گذاری می کنند.

اینکه هر کدام از این رنگ ها در کجا و به چه منظور استفاده می شوند، در کشورهای مختلف، متفاوت است.

برای مثال در کشور انگلستان و هنگ کنگ:

  • گل میخ چشم گربه ای سفید برای مرکز جاده در بسیاری از جاده ها که فاقد روشنایی خیابان هستند استفاده می شود.
  • گل میخ چشم گربه ای قرمز در امتداد شانه بزرگراهها (لبه سمت چپ یک بزرگراه) و همچنین شانه های جاده های اصلی قرار دارد.
  • گل میخ چشم گربه ای ترافیکی کهربایی در امتداد لبه رزرو مرکزی (میانه) قرار می گیرد.
  • گل میخ چشم گربه ای سبز نشانگر پیوستن یا ترک جاده های لغزنده در محل های اتصال است و برای هشدار دادن رانندگان نسبت به اتصالات بعدی استفاده می شود.
  • گل میخ چشم گربه ای آبی تقریباً به طور انحصاری برای تردد وسایل نقلیه اضطراری و جاده های لغزنده استفاده می شود. مانند رمپ های کنار جاده ای که اتومبیل های پلیس در بزرگراه ها برای نظارت بر ترافیک استفاده می کنند.

در کشور ما ایران، عمدتا از گل میخ های زرد رنگ به عنوان جداکننده در آزادراه ها استفاده می شود.

انواع چشم گربه ای ترافیکی

چشم گربه ای جاده انواع متفاوتی دارد. مانند چشم گربه ای پلاستیکی، چشم گربه ای چدنی، چشم گربه ای آلومینیومی، چشم گربه ای سرامیکی، چشم گربه ای یک طرفه و چشم گربه ای دو طرفه و … هر کدام از این میخ های زرد رنگ چشم گربه ای می توانند به خوبی نور را بازتاب دهند.

    • گل میخ ترافیکی پلاستیکی از پلاستیک های فشرده واحد های بسیار قوی ساخته شده است. تا در برابر آسیب وارد شده، هنگام عبور وسایل نقلیه از روی گل میخ ترافیکی جلوگیری کند.
    • جنس مواد اولیه این چشم گربه ای ترافیکی جاده ای از پلی اتیلن می باشد. همچنین جنس نگین های آن از پلی کربنات می باشد که درخشندگی بالایی دارند.
    • مواد اولیه به کار رفته در گل میخ ترافیکی چدنی از جنس چدن بوده و به روش ریخته گری تهیه می شود. گل میخ ترافیکی چدنی، دارای پایه کوتاه جهت نصب است، که به طور کلی با استفاده از چسپ اپوکسی یا قیر در جای خود نگهداری می شود.
    • گل میخ ترافیکی آلومینیومی یکی از تجهیزات ترافیکی است که با بازتاب نور در شب مرزهای جاده را نشان می دهد و وسیله نقلیه را نیز راهنمایی می کند. گل میخ ترافیکی آلومینیومی از مقاومت بالایی در برابر ضربه ، آسیب و اصطکاک برخوردار است و نصب آن به گونه ای است که محکم به زمین می چسبد.
    • همچنین در برابر هوای گرم و هوای بسیار سرد ، بارندگی و رطوبت بالا مقاوم است.
    • گل میخ ترافیکی سرامیکی ترافیکی جهت جدا سازی و ساماندهی معابر دوطرفه استفاده می شود. گل میخ ترافیکی سرامیکی دارای استحکام فشاری عالی و دارای مقاومت خوبی نسبت به ضربه می باشد.
    • این در حالی است که نمونه های مشابه این پارامترها را ندارند و نسبت به نمونه سرامیکی استحکام خیلی ضعیفی دارند.
    •  نمونه های سرامیکی به سادگی توسط چسب نصب می شود، در صورتی که در نمونه های چدنی و پلاستیکی ابتدا می بایست آسفالت توسط دریل سوراخ شود، سپس با دستگاه میخ پرچ صورت گیرد.
    • در چشم گربه ای ترافیکی دو طرفه، در دو طرف آن نگین‌هایی از جنس پلی کربنات تعبیه‌شده است که در شب به خوبی قابل رویت می باشند.
    • در چشم گربه ای جاده ای یک طرفه نیز نگین‌های پلی کربنات فقط در یک سمت آن تعبیه‌شده است.

آیا استفاده از چشم گربه ای ترافیکی خطری هم دارد؟

بعضی کاربران جاده ای ، به ویژه دوچرخه سواران و موتورسواران ، میخ چشم گربه ای را به عنوان یک خط یا مشخص کننده موقعیت غیر ضروری و ضافی می دانند.

چشم گربه به دلیل شکل برجسته و لغزنده آن خصوصاً در زمان خیس بودن خطرناک می شوند.

از نظر دوچرخه سواران و موتورسواران، چشم گربه ای ترافیکی تهدیدی برای ایمنی محسوب می شود و می تواند موجب آسیب گردد.


آیا هنوز از چشم گربه ها در جاده ها استفاده می شود؟

قرار است چشم گربه ای جاده در جاده های انگلیس با چراغ های جدید LED خورشیدی جایگزین شود.

 
خرید چشم گربه ای ای ترافیکی

اگر علاقه مند به خرید این محصول یا کالاهای مشابه آن هستید ، می توانید با ما تماس بگیرید یا از طریق گفتگوی آنلاین با ما در ارتباط باشید تا از راهنمایی کارشناسان آرتمیس پارکینگ بهره ببرید و از قیمت چشم گربه ای ترافیکی جاده ای مطلع شوید.