بتن مگر چیست
02
آبان

بتن مگر چیست؟

بتن مگر و کاربرد آن

بتن ترکیبی از آب، سیمان و سنگدانه می باشد و می توان گفت یکی از مهمترین و اساسی ترین مصالح ساختمانی می باشد. بتن دارای دسته بندی و انواع مختلفی می باشد که می توان به بتن های سبک و سنگین، بتن آماده و پیش ساخته و بتن مسلح و بتن الیافی اشاره کرد. ما در ادامه به معرفی بتن مگر خواهیم پرداخت و از ویژگی های آن برای شما خواهیم گفت.

بتن مگر چیست؟

بتن مگر (lean concrete) یا همان بتن پوششی، نوعی بتن با عیار کم سیمان می باشد. میزان سیمان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد. عمده کاربرد این بتن برای آماده سازی بستری که خاکبرداری شده است و آماده برای آرماتور بندی و صفحه گذاری است. در واقع بتن مگر را برای پوشش دادن لایه های ناهموار خاک و ایجاد یک بستر مناسب استفاده می شود.

با استفاده صحیح و مهندسی شده از بتن مگر، می توان مانع از تاثیر گذاری زمین بر روی بتن اصلی که در سازه به کار برده می شود، شد.

میزان بتن مگری که به کار می رود در حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر می باشد و همین قدار برای آن کافی می باشد. در واقع ضخامت زیاد برای بتن مگر لازم نیست، زیرا کارکرد آن استحکام سازه یا جلوگیری از تنش ها نمی باشد، بلکه هدف از این نوع بتن قرار دادن یک لایه پوششی برای محافظت از سازه برای جلوگیری از خروج آب سیمان می باشد.

نام های دیگر بتن مگر، بتن نظافت یا بتن رگلاژ می باشد.

کاربردهای بتن مگر

در ساخت این بتن نسبت به بتن های دیگر از درصد بیشتر از آب استفاده می شود و بتن نسبت به بتن های معمولی حالتی روان به خود بگیرد، که این ویژگی روان بودن کاربردهای زیادی را برای آن به وجود آورده است. در ادامه تعدادی از کاربرد های بتن مگر را برای شما توضیح خواهیم داد.

    • از جذب آب بتن توسط خاک جلوگیری می کند.
    • از نفوذ سیمان به خاک جلوگیری می کند.
    • بستر خاک و فونداسیون را بری پی ریزی آمده می کند.
    • باعث می شود فونداسیونی صاف ،یکدست و همگن ایجاد شود.
    • اگر در ساختمان سازی به اشتباه خاک برداری بیش از حد انجام شود، برای تراز و یکدست کردن پی و همچنین پر کردن فضاهای خالی کاربرد دارد.

علاوه بر ساختمان سازی، در راه سازی نیز می توان از این بتن پرکاربرد استفاده کرد. در جاده سازی از بتن مگر به عنوان پایین ترین لایه یا همان زیر اساس استفاده می شود. استفاده از بتن مگر در جاده سازی باعث محکم شدن جاده در برابر فشار، و نیروهای حاصل از تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین خواهد شد.

ساخت و اجرا بتن مگر

در ابتدا برای ساخت بتن مگر مانند دیگر عملیات های بتن ریزی به یک سری وسایل و ابزار های تخصصی و عمومی داریم. برای ساخت به ابزار هایی مانند تراز، متر، استامبولی، شمشه آهنی، شیلنگ تراز، بیل، فرغون و غیر نیاز است. برای اجرای بتن ساخته شده نیز به وسایل تخصصی بتن ریزی مانند، میکسر، ویبراتور، پمپ بتن و دیگر موارد نیاز است.

بعد از ساخت بتن مگر نوبت به اجرای آن می رسد. نکته مهمی که در ابتدای اجرای بتن باید به آن دقت کرد، این است که بستری که قرار است بتن ریزی شود، حتما مرطوب شود. دلیل این کار این است که آب بتن سریعا توسط کف خارج نشود و موجب پوک شدن بتن نگردد. البته در هنگام مرطوب کردن کف خیلی آب استفاده نشود و آب در کف پی جمع نشود.

بعد از اینکه شرایط مرطوب را فراهم نمودید، بتن مگری را که از قبل با ترکیب ماسه، شن، سیمان و آب فراهم نموده اید را فضای پی و در ابعادی بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر بریزید.

بعد از اینکه بتن مگر بر روی محدوده پی ریخته شد باید استفاده از ابزاری مانند، شمشه، تراز و شلنگ تراز صاف و کاملا یکدست شود تا بتنی متراکم داشته باشید. سپس یا استفاده از تخته ماله مرحله صاف و یکنواخت کردن را کامل کنید.

درست است که ضخامت این بتن باید کم باشد، اما دقت کنید که ضخامت آن کمتر از ۵ سانتی متر نشود.

بعد از اینکه بتن مگر را در کف ریخته شد، با توجه به دمای هوا، باید حدود ۱۰ ساعت سطح بتن مرطوب نگه داشته شود. سپس بعد از گذشت ۲۴ ساعت می توان سایر عملیات ها را بر روی آن انجام داد.