رفع مشکل رمپ پارکینگ
12
مهر

رفع مشکل رمپ پارکینگ

یکی از مهم ترین اقداماتی که در ساخت پارکینگ ها انجام می گیرد، نصب رمپ و رفع مشکل رمپ پارکینگ می باشد. شما نیز قصد دارید برای تجهیزات پارکینگ خود از این محصولات استفاده کنید اما در زمینه نصب آن دچار مشکل شده اید؟ برای نصب این محصولات باید استاندارد هایی را رعایت کنید تا بتوانید یک رمپ بدون نقص برای پارکینگ ساختمان خود داشته باشید. اگر در زمان نصب و اجرای این تجهیزات استاندارد ها را رعایت کنید، می توانید یک پارکینگ کاملا استاندارد داشته باشید.

در نتیجه عبور و مرور افراد و اتومبیل ها در این گونه فضا ها به خوبی انجام گرفته و احتمال لیز خوردن و یا ایجاد اصطکاک بیش از حد در زمان حرکت اتومبیل ها به شدت کاهش می یابد. در نهایت نیز این امر از بروز تصادف در ورودی و خروجی پارکینگ ها جلوگیری می کند و خودرو ها در شرایط آب و هوایی مختلف می توانند به سادگی در این مسیر ها رفت و آمد کنند.

صفحه ضد لغزش رمپ پارکینگ

برای آن که با نحوه رفع مشکل رمپ پارکینگ آشنا شویم، خوب است که ابتدا صفحه های ضد لغزش مورد استفاده در این زمینه را بشناسیم. این نمونه از صفحه ها در حقیقت جزء کالا و تجهیزاتی هستند که از لغزش و لیز خوردن خودرو ها هنگام بالا و پایین رفتن خودرو ها از طبقات پارکینگ جلوگیری می کنند. این تجهیزات را در مستطیل هایی به ابعاد ۱۰*۵۰، ۱۰* ۶۰، ۱۰*۸۰ و ۱۰* ۱۰۰ سانتی متر تولید کرده و به بازار می فرستند.

ضخامت این ورق ها حدود ۲ میلی متر بوده و برای نصب آن ها به پیچ و رولپلاک نیاز دارید. با استفاده از این صفحه ها می توان مشکل شیب تند رمپ پارکینگ را رفع کرد. این تجهیزات دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • ضد زنگ و مستحکم
  • مجهز به فوم سایلنت برای کاهش صدا ها
  • جلوگیری از آسیب دیدگی به تایر خودرو ها

رمپ چیست؟

قبل از آن که با نحوه رفع مشکل رمپ پارکینگ آشنا شویم، خوب است که ابتدا با رمپ ها بیش تر آشنا شویم. این بخش بعد از خط کشی پارکینگ یکی از مهم ترین قسمت های اصلی در ساختمان ها می باشند. این بخش از ساختمان ها در حقیقت یک سطح شیبدار هستند که برای دسترسی خودرو ها و یا افراد به تراز های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات یک ساختمان ممکن است از سطح خیابان ها بالا تر باشد، در این شرایط نیاز است که از این نوع سازه ها استفاده شود.

اتومبیل در این شرایط با استفاده از رمپ ها می تواند این اختلاف سطح را طی کرده و بالا و پایین برود. این مسئله در مورد پارکینگ ها نیز صدق می کند. اتومبیل ها برای رفتن به سطوح مختلف در این گونه فضا ها نیز به رمپ ها نیاز دارند. این سطوح شیبدار کمک می کند تا اتومبیل ها با کم ترین چالشی در سطح های مختلف حرکت کرده و بالا و یا پایین برود.

استاندارد شیب رمپ پارکینگ ها

با توجه به این که رمپ ها را در انواع مختلفی تولید می کنند، استاندارد های زیادی برای طراحی و اجرای آن ها نیز در نظر گرفته شده است. در حالت کلی نمونه هایی از این سازه ها که فقط جهت عبور و مرور خودرو ها به کار گرفته می شوند، باید بین ۱۲ تا ۱۴ درصد شیب داشته باشند.

با این حال مطابق استاندارد ها این شیب نهایتا می تواند تا ۲۰ درصد افزایش یابد. اگر این نوع سازه را با شیبی بیش از ۲۰ درصد ساخته شده باشد، کاملا غیر استاندارد بوده و شهرداری هرگز آن را تایید نمی کند. اگر بخواهیم انواع رمپ ها را بر اساس شیبشان دسته بندی کنیم، آن ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  • رمپ با شیب کم

شیب این نوع رمپ ها حداکثر ده درصد می باشد. البته این نوع رمپ ها برای عبور و مرور خودرو ها مناسب نیستند و در پارکینگ ها کم تر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • رمپ با شیب متوسط

درصد شیب در این نوع رمپ ها بین ۱۰ تا ۱۶ درصد می باشد.

  • رمپ با شیب زیاد

شیب این نوع رمپ ها بین ۱۶ تا ۴۰ درصد می باشد. البته دقت داشته باشید که نمونه های خودرو رو این نوع سازه ها حداکثر می توانند ۲۰ درصد شیب داشته باشند. این نوع رمپ ها در بسباری از مناطق مسکونی و برای عبور و مرور افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعه بیشتر: نصب ترمز پارکینگ

محاسبه طول غیر سرگیر در رمپ

برای رفع مشکل شیب پارکینگ خوب است که با نحوه محاسبه طول غیر سرگیر نیز آشنا شویم. برای محاسبه طول غیر سرگیر رمپ ها باید اصولی را رعایت کنید. برای این کار طول  ۲.۳۳ زمانی به عنوان طول غیر سرگیر در رمپ انتخاب می شود که شیب ۱۵ درصد باشد و پارکینگ متوسط باشد. منظور از این پارکینگ آن است که بین ۴ تا ۲۵ پارکینگ داشته باشید.

طول را می توان ۱.۷۳ در نظر گرفت، این برای زمانی است که شیب ۱۵ درصد و پارکینگ کوچک باشد. حال اگر شیب ۱۷ درصد باشد و پارکینگ نیز کوچک باشد، می توان این طول را به اندازه ۱.۸۸ درنظر گرفت.

محاسبه طول رمپ چرخشی

یک از انواع رمپ ها که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند، رمپ های چرخشی هستند. برای رفع مشکل رمپ پارکینگ، خوب است که با این نحوه محاسبه طول این نوع رمپ ها نیز آشنا شویم. این نوع رمپ ها به دلیل شکل گردشی که دارند، بیش تر برای پارکینگ های طبقاتی مورد استفاده قرار می گیرند. طبق ضوابط مقرارت ملی حداقل شعاع میانی در این سازه ها باید ۵ متر باشد.

طول ربع دایره در این نوع رمپ ها باید از طریق فرمول خاصی محاسبه شود. برای این کار باید محیط دایره را بر عدد ۴ تقسیم کنید. در شرایطی که این سازه به شکل ربع دایره نباشد باید از طریق فرمول زیر طول رمپ را به دست آورید.

شعاع داخلی رمپ * درجه طول رمپ* ۳.۱۴ / ۱۸۰

 ضوابط رمپ در فضا های شهری (رمپ جدول)

برای آن که به طور دقیق تری بتوانیم با نحوه رفع مشکل رمپ پارکینگ آشنا شویم، خوب است که ضوابط و مقررات رمپ در فضا های شهری را نیز بشناسیم. در فضا های شهری از انواع مختلفی از این سازه ها استفاده می کنند. برخی از آن ها آدم رو بوده و بعضی دیگر از آن ها رمپ معلوملین هستند. نمونه هایی از این نوع سازه ها نیز ساخته می شوند که با نام رمپ ماشین رو معرفی می شوند.

  • رمپ آدم رو

انواع آدم رو این سازه ها با حداکثر شیب ۱۲.۵ درصد اجرا می شوند. حداقل عرض این نوع رمپ ها باید ۱۱۰ سانتی متر و حداقل ابعاد پاگرد آن باید ۱۵۰* ۱۵۰ باشد. طول بدون پاگرد نیز برای این نوع سازه ها می تواند حداکثر ۹۰۰ سانتی متر باشد.

  • رمپ معلولین

این نمونه از رمپ ها حداکثر با شیب ۸ درصد و حداقل ابعاد پاگرد ۱۵۰* ۱۵۰ ساخته می شوند. حداکثر طول این نوع رمپ ها را ۹۰۰ سانتی متر در نظر می گیرند.

  • رمپ ماشین رو

این نمونه از رمپ ها را با حداکثر شیب ۱۵ درصد می سازند. برای اجرای این نوع رمپ ها حداقل عرض ۳۵۰ سانتی متر در حالت مستقیم و ۳۷۵ سانتی متر در حالت پیچ در نظر می گیرند.

ضوابط رمپ های دسترسی به پارکینگ

رمپ ها علاوه بر استاپر پارکینگ که جهت دسترسی آسان به پارکینگ ها ساخته می شوند، از ضوابط و استاندارد های خاصی پیروی می کنند. از این رو برای رفع مشکل رمپ پارکینگ خوب است که با ضوابط ساخت این نوع رمپ ها نیز آشنا شویم. این نوع رمپ ها برای دسترسی به پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. عرض استاندارد برای نمونه ها یک طرفه این سازه ها ۳.۵ متر بوده و این مقدار با رمپ های دو طرفه حداقل ۵ متر است.

در طراحی این رمپ ها باید بدانید که استاندارد هایی نیز برای درب ورودی در نظر گرفته اند. در این شرایط ارتفاع درب ها باید حداقل ۱۹۵ سانتی متر باشد و در مورد نمونه های بزرگ این گونه فضا ها باید بدانید که درب ورودی و خروجی باید جداگانه باشد. این نوع رمپ ها به دلیل عبور و مرور زیاد باید با استفاده از بتن هایی با عیار بالا تولید شوند تا از لیز خوردن خودرو ها و بروز تصادفات جلوگیری شود.

مشکلات شایع در رمپ پارکینگ
مشکلات شایع در رمپ پارکینگ

مشکلات شایع در رمپ پارکینگ

در برخی ساختمان‌ها به دلیل رعایت نشدن اصول هندسی طراحی رمپ پارکینگ، شیب بسیار تند و ناگهانی تغییر می‌کند. البته احتمالاً طراحان به جهت محدودیت فضا و متراژ زمین مجبور به چنین اقدامی شده‌اند. ولی به‌ هر حال شیب تند و غیر استاندارد برای تردد خودروها مشکلاتی ایجاد می‌کند. این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عدم ایمنی در تردد: شیب‌های تند و ناگهانی باعث افزایش خطر در تردد خودروها می‌شوند. رانندگان ممکن است دچار مشکلاتی مانند ایجاد دنده‌های اضافی یا سایش تایرها شوند.
  • سرعت محدود: به دلیل شیب بالا، خودروها معمولاً مجبور به کاهش سرعت می‌شوند که زمان اضافی برای ورود و خروج از پارکینگ ایجاد می‌کند.
  • به مشکل انداختن خودروهای پایینی: خودروهای با فاصله کم از زمین به دلیل شیب تند ممکن است در مسیر خود به مشکل برخورد کنند.
  • ناتوانی در تردد برای خودروهایی با مشکلات فنی: خودروهایی که مشکلات فنی دارند ممکن است ناتوان در تردد در رمپ‌های پارکینگ باشند.
  • سایش زیاد تایرها: شیب‌های تند باعث سایش زیاد تایرها می‌شوند و به زودی نیاز به تعویض آنها را ایجاد می‌کنند.

برای رفع مشکل رمپ پارکینگ، طراحان و مدیران پارکینگ‌ها باید به دقت به اصول هندسی رمپ پارکینگ توجه کنند و از شیب‌های مناسب و استاندارد استفاده کنند. همچنین، نظارت منظم و تعمیرات به موقع می‌توانند بهبودی مهم در عملکرد رمپ‌های پارکینگ داشته باشند.

رمپ ها چرا انقدر مهم هستند؟

برای آن که با نحوه رفع مشکل رمپ پارکینگ به طور کامل آشنا شویم، خوب است که کمی در مورد اهمیت رمپ ها نیز اطلاعاتی به دست آوریم. اگر در یک ساختمان این نوع سازه به درستی اجرا نشود، امکان دسترسی ایمن خودرو ها به پارکینگ وجود ندارد. در این شرایط شهرداری رمپ را غیر استاندارد اعلام می کند و طبق دستور شهرداری باید همه پارکینگ ها حذف شوند.

مالک ساختمان نیز به دلیل ساخت چنین رمپ هایی باید جریمه پرداخت کند و امکان دریافت پایان کار برای او وجود ندارد. مالک در این شرایط باید به تعداد پارکینگ هایی که برای واحد ها در نظر گرفته است، جریمه پرداخت کند.

علاوه بر این جریمه، مالک باید بابت هر واحد مسکونی نیز جریمه ای پرداخت کند زیرا این واحد ها بدون پارکینگ هستند و از نظر شهرداری مطابق با استاندارد ها ساخته نشده اند. برخی از این سازه ها قابل اصلاح هستند و با کمی تغییرات استاندارد می شوند.

این نوع رمپ ها بعد از اصلاح شدن مورد تایید شهرداری قرار می گیرند اما نمونه هایی که طول، عرض و یا شیب آن ها با اندازه استاندارد فاصله زیادی دارند، قابل اصلاح نبوده و مورد تایید شهرداری قرار نمی گیرند.

انواع رمپ از نظر اجرا:

خوب است بدانید که این سازه ها را از نظر اجرا در انواع مختلفی تولید می کنند. برخی از این سازه ها به صورت خاکی و بعضی دیگر از آن ها به صورت سازه ای اجرا می شوند. اگر نیاز باشد که فضای زیر رمپ خالی بماند، باید از نمونه های سازه ای آن ها استفاده کنیم. این نمونه از رمپ ها را به صورت دال بتنی اجرا می کنند. این سازه ها از نظر شکل نیز در دو نوع مختلف قوسی و یا به صورت مستقیم اجرا می شوند.

انتخاب شکل این سازه ها به ابعاد ساختمان و نظر طراح بستگی دارد. اجرای نمونه های قوس دار این سازه ها به مراتب سخت تر از انواع ساده آن هستند. در عین حال نمونه های قوسی این سازه ها فضای کم تری را اشغال کرده و امروزه در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اندازه گیری شیب رمپ:

برای آشنایی با نکاتی در مورد رفع مشکل رمپ پارکینگ خوب است که با استاندارد هایی در مورد شیب رمپ ها آشنا شویم. در این راستا باید فاکتور هایی را مد نظر قرار داده و استاندارد هایی رعایت شود که مهم ترین مولفه های آن عبارتند از:

شیب رمپ:

این شیب باید در حدود ۱۷ درصد باشد، در بسیاری از موارد نمونه هایی با شیب بیش تر نیز قابل قبول است در حالت کلی این نوع سازه ها نباید شیبی بیش از ۲۰ درصد داشته باشند.

عرض رمپ:

نمونه های یک طرف رمپ ها باید عرض متفاوتی نسبت به انواع دو طرفه داشته باشند. نمونه های یک طرفه ۳.۵ متر عرض باید داشته باشند و انواع دو طرفه این سازه ها باید با عرض ۵ متر ساخته شوند. انواع دو طرفه این سازه برای ساختمان هایی با بیش از ۲۰ پارکینگ باید اجرا شود. در این نوع رمپ ها دو خودرو به طور هم زمان می توانند رفت و آمد کنند.

اندازه گیری شیب رمپ ها یکی از اقدامات مهمی است که برای رعایت استاندارد های شهرداری باید انجام گیرد. این کار فرآیند بسیار ساده ای دارد و افراد حرفه ای حتی به صورت چشمی نیز متوجه می شوند که این سازه شیب مجازی دارد یا خیر. شما برای اندازه گیری این شیب می توانید از یک متر فلزی ساده استفاده کنید. برای این کار باید طول افقی رمپ را گرفته و فاصله عمودی تراز بالا و پایین را نیز اندازه بگیرید.

برای اندازه گیری طول افقی این سازه ها دقت داشته باشید که حتما متر باید به صورت افقی قرار گرفته باشد و برای اندازه گیری دقیق تر بهتر است که آن سر متر توسط فرد دیگری نگه داشته شود. اگر طول عمودی را بر طول افقی تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید، شیب مورد نظر حاصل می شود.

اندازه گیری شیب رمپ های بلند:

در زمان اندازه گیری شیب رمپ ها که با هدف رفع مشکل رمپ پارکینگ انجام می گیرد، ممکن است با استثناء هایی روبرو باشیم. در این شرایط اگر طول رمپ مورد نظر شما بیش از حد بلند باشد، باید اقدامات خاصی انجام دهیم.

اولین قدم آن است که مسیر رمپ را تقسیم بندی کنید و هر قسمت را به طور جداگانه مترکشی کنید. در نهایت همه مقدار به دست آمده در جهت عمودی را با هم جمع کرده و مقادیر افقی را نیز به هم بیافزایید. در نهایت نیز مقادیر به دست آمده را در فرمول قرار داده و شیب رمپ را به دست آورید.

بنابراین این نوع رمپ ها را نیز به سادگی می توان اندازه گیری کرده و شیب دقیق آن ها را محاسبه کرد. در حالت کلی محاسبه شیب این نوع سازه ها کار ساده ای است و برای اندازه گیری دقیق بهتر است که حتما از فرد دیگری کمک بگیرید تا سر دیگر متر را بگیرد و همچنین اندازه ها را درج کند.

مطالعه بیشتر: قوانین نصب سرعت گیر 

راهکارهای اصلاح رمپ پارکینگ

یکی از راه‌های موثر برای اصلاح مشکل رمپ پارکینگ، ایجاد برجستگی‌ها یا سرعت‌گیرها در بخش‌هایی از رمپ است. این برجستگی‌ها به جهت بالا بردن تایرهای خودرو و ایجاد فاصله مناسب بین سطح زیر ماشین و رمپ پارکینگ استفاده می‌شوند. اما چگونه می‌توان این کار را به انجام رساند و از چه ابزارهایی برای ساختن برجستگی‌ها استفاده کرد؟

راهکارهای اصلاح رمپ پارکینگ
راهکارهای اصلاح رمپ پارکینگ

بهترین ابزار برای ایجاد این برجستگی‌ها، سرعت‌ گیر ترافیکی است. سرعت‌گیر سطحی منحنی و با شیب ملایم دارد که به جلو بندی خودرو ضربه نمی‌زند و در بخش‌هایی از رمپ که تماس با تایرها وجود دارد، آنها را بلند می‌کند و مشکل را حل می‌کند. در برخی موارد، رمپ‌ها دارای دو نقطه تماس بین زیر خودرو و رمپ هستند، در این صورت باید در هر دو بخش سرعت‌ گیر نصب شود.

سرعت‌گیرها عمدتاً از دو جنس لاستیک و پلاستیک تولید می‌شوند. با توجه به اینکه سطح رمپ پارکینگ معمولاً تیشه‌ای و ناهموار است، سرعت‌ گیر پلاستیکی که خشک و غیر انعطاف است، به خوبی نصب نمی‌شود یا خیلی زود می‌شکند. از سرعت‌گیر لاستیکی با ویژگی‌های نرم و انعطاف‌ پذیر برای رمپ‌های پارکینگ استفاده کنید. مدل‌های سرعت‌گیر لاستیکی با ابعاد ۳۳ در ۹۰ و ۵۰ در ۶۰ انتخاب‌های مناسبی برای این کار هستند.

در صورتی که بخش‌هایی که می‌خواهید سرعت‌ گیر نصب کنید، مسطح و تیشه‌ای نباشد، می‌توانید از سرعت‌گیر پلاستیکی با ابعاد ۳۳ در ۹۰ استفاده کنید که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است. حداکثر ارتفاع هر سه مدل سرعت‌ گیر ۵ سانتیمتر است، اما در ۹۰ درصد موارد، ارتفاع ۵ سانتیمتری کافی است تا مشکل رمپ پارکینگ را بهبود ببخشد.

با استفاده از این راهکارها و انتخاب سرعت‌گیر مناسب، می‌توانید مشکل رمپ پارکینگ را به راحتی حل کرده و تردد رانندگان را بهبود دهید.

نتیجه‌ گیری

رمپ پارکینگ یکی از جزئیات مهم و اساسی در ساختار پارکینگ‌های شهری و ساختمانی است که تأثیر زیادی بر تجربه رانندگان دارد. در این مقاله، به مشکل رمپ پارکینگ را بررسی و راهکارهایی را ارائه دادیم تا این مسائل را بهبود بخشیم.

مشکلاتی مانند شیب ناگهانی و تند در رمپ‌های پارکینگ می‌توانند برای رانندگان مشکلاتی ایجاد کنند و ایمنی آنها را به خطر بیاندازند. اما با استفاده از سرعت‌گیرها و ابزارهای مناسب می‌توان این مشکلات را حل کرد و راه‌های تردد رانندگان را بهبود بخشید.

با رعایت این مسائل و اعمال راهکارهای اصلاحی، می‌توانیم محیط پارکینگ را برای رانندگان بهبود دهیم و تجربه پارک کردن را برای همه آسان‌تر و ایمن‌تر کنیم.

سوالات متداول در مورد رمپ پارکینگ

چرا سرعت‌گیرهای لاستیکی مناسب‌تر از سرعت‌گیرهای پلاستیکی هستند؟
سرعت‌گیرهای لاستیکی به دلیل ویژگی‌های نرم و انعطاف‌ پذیری که دارند، بر روی سطوح ناهموار بهتر عمل می‌کنند و مقاومت بیشتری دارند.

چه مشکلات شایعی در رمپ پارکینگ وجود دارد؟
مشکلات شایع در رمپ پارکینگ شامل شیب تند و ناگهانی، عدم تعمیرات مناسب، عدم تطابق با استانداردها و سایش زیاد تایرها می‌شوند.

چگونه می‌توان مشکلات رمپ پارکینگ را حل کرد؟
برای حل مشکلات رمپ پارکینگ می‌توان از راهکارهایی مانند استفاده از سرعت‌گیرها با ویژگی‌های مناسب، نظارت منظم و تعمیرات به موقع، و رعایت اصول هندسی استفاده کرد.